Vorige week uitte het Britse Statewatch haar bezorgdheid over een uitgelekt voorstel voor de opslag van dataverkeer. Direct daarna volgden de ontkenningen van internet-lobbyisten en de Deens voorzitter van de EU. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg vroeg de Raad van Ministers woensdag 28 augustus om opheldering.

schriftelijke vraag

De Europese telecommunicatiebedrijven zijn volgens het voorstel verplicht het fax-, telefoon- en internetverkeer van hun cliënten minimaal 1 en maximaal 2 jaar bewaren. Statewatch, een organisatie die zich inzet voor burgerlijke vrijheden, bracht dit voorstel vorige week in de openbaarheid. Denemarken ontkende in een persbericht dat een dergelijk voorstel ooit uit haar koker is gekomen. Het bestaan van het voorstel zelf werd overigens niet ontkend.

Privacy

Doel van het voorstel is het vergroten van de opsporingsmogelijkheden van politiediensten. Het opslaan van dataverkeer heeft echter ook grote gevolgen voor de privacy. Buitenweg: "We hebben het hier over besluiten die diep ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van burgers. Wijzigingen in de privacywetgeving leiden doorgaans tot grote onrust, zoals ook is gebleken uit de aandacht die deze zaak deze week in de media kreeg. Deze discussie moet in alle openheid gevoerd worden en niet in Brusselse, Straatsburgse of Kopenhaagse achterkamertjes besloten."

Schriftelijke parlementaire vraag

Datum: 28 augustus 2002

Indiener(s): Kathalijne Buitenweg, (GroenLinks) Nederland

Betreft: Voorstel kaderrichtlijn data-retention

Tekst: Via een persbericht op 22 augustus 2002 reageert het Deens Voorzitterschap op een bericht van Statewatch over het bestaan van een voorstel Kaderrichtlijn over data-retention. Daarin wordt ontkend dat een dergelijk voorstel ooit uit de koker van het Deens voorzitterschap is gekomen. Het bestaan van het voorstel zelf wordt overigens niet ontkend.

1. Kan de Raad het bestaan van een voorstel voor een kaderbesluit over data-retention met de waarschijnlijke titel "Draft Framework Decision on the retention of traffic data and on access to this data in connection with criminal investigation and prosecution" bevestigen en zoja, kan de Raad dan onthullen van welke regering dit voorstel afkomstig is en wat de status hiervan is? Is het voorstel besproken in enig gremium in de Raad, op welke data en zo ja, zijn hier conclusies aan verbonden?

2. Indien de Raad het bestaan van dit voorstel ontkent, heeft u dan een verklaring voor het bestaan van een tekst met deze titel zoals te vinden op de website van Statewatch?

3. Het Deens voorzitterschap erkent voorbereidende werkzaamheden voor Europese wetgeving over data-retention. Is de Raad met mij van mening dat dergelijke besluiten diep in kunnen grijpen in de persoonlijke levenssfeer van burgers, en dat wijzigingen van wetgeving die de privacy regelen tot grote onrust kan leiden, zoals de afgelopen weken via veel media nogmaals is gebleken? Is de Raad het dan ook met mij eens dat het daarom wenselijk is hierover een publiek debat te voeren alvorens met een voorstel te komen, laat staan een politiek akkoord te bereiken? Op welke wijze wil de Raad een dergelijk debat vormgeven?