GroenLinks wil dat staatssecretaris Schultz (Verkeer) alsnog haar goedkeuring onthoudt aan de nieuwe dienstregeling van de NS. Forse aanpassingen zijn nodig om de dienstverlening aan de reiziger te verbeteren. Dat is de inzet van GroenLinks in het Kamerdebat over deze kwestie dat donderdag a.s. mede op initiatief van GroenLinks plaatsvindt. Door de nieuwe dienstregeling komen het noorden, oosten en zuiden “verder weg van de randstad te liggen”.

De Tweede Kamer komt morgen om 11 uur terug van reces omdat staatssecretaris Schultz (Verkeer) blijft vasthouden aan de dienstregeling 2007, terwijl deze op grote bezwaren van de Kamer stuit. Inzet van GroenLinks in het debat is dat de aanzienlijke verslechtering van het treinvervoer naar het noorden, oosten en zuiden van het land niet doorgaat. Ook moeten er met het gereedkomen van de 4-sporigheid tussen Amsterdam en Utrecht fors meer treinen op dit traject gaan rijden.

Eind juni debatteerde de Kamer voor het laatst met de staatssecretaris over de nieuwe dienstregeling. Er was toen kamerbreed veel kritiek. Dit debat zou plenair voortgezet worden om moties in te dienen. Door de val van het kabinet kwam het daar niet meer van. Premier Balkenende schreef de Kamer op 7 juli jl. geen onomkeerbare stappen te zetten, totdat de Kamer terug was van reces. Schultz negeert nu de belofte van Balkenende.

De nieuwe dienstregeling van de NS voor 2007 levert een aantal forse verslechteringen op. Voor een groot aantal reizigers komt het noorden en het oosten 'verder weg van de Randstad te liggen': de reis gaat langer duren en er moet overgestapt worden in Amersfoort. Doordat de HSL vanaf 1 april gaat rijden verdwijnen er op de lijn Amsterdam  Roterdam  Antwerpen een fors aantal treinen. Reizigers worden zo gedwongen de veel duurdere HSL te nemen. Onaanvaardbaar is het dat de nieuwe 4-sporigheid tussen Utrecht en Amsterdam niet leidt tot een veel betere dienstregeling tussen deze beide steden: het extra spoor blijft onbenut (er gaat slechts één stoptrein extra rijden) terwijl minister Peijs de A2 op hetzelfde traject wel van 3- naar 5-banen wil uitbreiden.

Wijnand Duyvendak