Vandaag lekte een advies van de Raad van State uit over de mogelijkheid om homodocenten te weren uit het bijzonder onderwijs. We zijn blij dat de Raad van State schijnt te adviseren om de zogenaamde 'enkele feit-constructie' los te laten. Wij vinden het echter onacceptabel dat er nieuwe eisen gesteld mogen worden door bijzondere scholen.

GroenLinks vindt dat schoolbesturen onder geen beding docenten mogen weigeren, schorsen of ontslaan vanwege het vieren van hun seksuele gerichtheid. Vrijheid van onderwijs en van levensovertuiging mag er nimmer toe leiden dat andermans vrijheden aangetast worden. Het is te gek voor woorden dat je als docent aan een bijzondere school blijkbaar wel homo mag zijn, zolang je er maar niks aan doet.

GroenLinks vraagt om openbaarmaking van het advies van de Raad van State. Daarnaast moet het kabinet dit advies maar eens klip en klaar duiden; volgt het kabinet de lijn van onderwijsminister Plasterk, die homodiscriminatie in het onderwijs niet duldt, of krijgen CDA en CU hun zin en blijft de ongerechtigheid van het uitsluiten van homos in de wet?