Het kabinet bezuinigt in 2008 400 miljoen op de fiscale regeling voor buitengewone uitgaven en brengt in 2009 deze regeling onder bij gemeentes (WMO). De coalitiefracties hebben bij gelegenheid van de Algemene Politieke Beschouwingen nog eens 250 miljoen extra bezuinigd op de regeling (vanaf 2009(motie van Geel cs)). Het kabinet neemt dit voorstel over, blijkens de brief van minister Bos.

Tot op heden is echter geheel niet bekend hoe de nieuwe regeling voor chronisch zieken en gehandicapten eruit ziet. Maar worden forse bezuinigingen oplopend naar 650 miljoen al wél ingeboekt.

(Ter vergelijking: de fiscale regeling BU kost in 2006 1,6 miljard.) GroenLinks vindt dit onaanvaardbaar: er wordt bezuinigd zonder duidelijk plan, mogelijk ten koste van kwetsbare groepen.

Ondanks herhaalde navraag bij de bewindlieden van Financiën en VWS blijft duister wie de prijs betaalt voor de bezuiniging van 650 miljoen euro. Wellicht zijn dat de chronisch zieken. Ook kunnen ouderen en arbeidsongeschikten die gebruik maken van de regeling BU hierdoor worden getroffen. In de laatste brief van minister Bos over de uitvoering van de motie van Geel cs. zwijgt de bewindsman over de koopkrachtgevolgen van de extra bezuiniging van 250 miljoen.

Minister Klink heeft op zijn beurt grote haast met invoering van het eigen risico in de zorg. In zijn wetsvoorstel wordt een gloednieuwe landelijke compensatieregeling voorgesteld voor chronisch zieken die jaarlijks 47 euro terugkrijgen ivm het nieuwe eigen risico van 150 euro. Dat voorstel stuit op veel verzet vanwege de te beperkte afbakening van de groep chronisch zieken. Bovendien ontbreekt volledig de samenhang met de toekomst van de fiscale regeling BU (en de bijbehorende Tijdelijke regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven).

GroenLinks wil eerst duidelijkheid van het kabinet over de bezuinigingen op de regeling voor buitengewone uitgaven. Dan pas is besluitvorming over het wetsvoorstel van minister Klink zinvol.

Kees Vendrik