Artsen die een verzoek tot euthanasie weigeren te beoordelen, moeten worden verplicht om patiënten door te verwijzen naar een collega die dat wel wil doen. Daarvoor dienen D66-Kamerlid Pia Dijkstra en GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman vandaag een wetsvoorstel in, die regelt dat mensen het recht krijgen doorverwezen te worden naar een andere arts.

Linda Voortman: "De zelfbeschikking van mensen is in het geding als een arts een verzoek niet in behandeling wil nemen. Met onze wet mogen artsen nog steeds bezwaren hebben tegen euthanasie, maar het geeft mensen de garantie dat hun laatste wens ook daadwerkelijk beoordeeld wordt. In zo’n moeilijke levensfase kan je mensen niet in de kou laten staan"

Sinds 2002 heeft iedereen het recht om de huisarts te vragen om euthanasie. In de praktijk komt het regelmatig voor dat een arts weigert dit verzoek te toetsen. D66 en GroenLinks vinden dat iedereen het recht heeft op een goede beoordeling van een euthanasie-verzoek en dat eventuele (gewetens)bezwaren bij een specifieke arts daar geen belemmering voor mogen vormen. Daarom regelt de initiatiefwet dat artsen wettelijk verplicht worden een patiënt door te verwijzen naar een collega-arts, als zij een euthanasie-verzoek niet in behandeling willen nemen. Daarnaast vraagt de wet van artsen om te motiveren waarom zij niet meewerken.

Pia Dijkstra: "Voor veel mensen gaat welzijn boven levensverlenging. Wij willen dat mensen met uitzichtloos en ondraaglijk lijden niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het is wat mij betreft ontoelaatbaar dat een euthanasie-verzoek van een patiënt niet wordt getoetst.”

Het voorstel verplicht een arts nooit om mee te werken aan euthanasie. Dijkstra: “Verwijzen is iets anders dan meewerken. De eventuele euthanasie door de arts waarnaar verwezen is moet nog steeds aan de zorgvuldigheidscriteria voldoen. Aan die zorgvuldigheidscriteria veranderen wij dus niets, het gaat ons louter om het in behandeling nemen van het verzoek. Nu geldt bovendien voor iedere arts al de morele verplichting om dit te doen, dit wetsvoorstel wil hier een ‘echte’ verplichting van maken. Op deze manier wordt iedereen hetzelfde behandeld en ben je niet afhankelijk van hoe je huisarts hier mee omgaat.”