GroenLinks en FNV Jong roepen vandaag minister president Rutte op in Europa te pleiten voor een gezamenlijke aanpak van de jeugdwerkloosheid. In een ingezonden brief in de Volkskrant bepleiten zij het organiseren van een Eurotop over de oplopende cijfers, om op Europees niveau afspraken te kunnen maken over een effectieve aanpak van de jeugdwerkloosheid. Het groeiend aantal jeugdwerklozen neemt steeds ernstiger proporties aan. Volgens GroenLinks en FNV Jong moet nu op Europees niveau actie worden ondernomen.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Tofik Dibi: “Terwijl alle ogen zich richten op reddingsacties van banken en landen, voltrekt zich in Europa een andere ontwikkeling die net zozeer een reddingsactie rechtvaardigt: de jeugdwerkloosheid. Daar moeten we vandaag mee beginnen, want we verspillen jong menselijk kapitaal waar we bij staan.”

Om de oproep kracht bij te zetten is vandaag ook een website gelanceerd: www.stopjeugdwerkloosheid.nl. Daarnaast bepleiten de twee partijen voor Nederland een jeugdgarantieplan naar Fins en Zweeds voorbeeld, waarmee jongeren in een vroeg stadium van werkloosheid intensief naar een passende baan of opleiding worden begeleid.

Met een EU-gemiddelde van 22,8 % is het aandeel werklozen onder de 25 jaar meer dan het dubbele van het aandeel oudere werklozen. Ook in Nederland is het aantal jonge werkzoekenden in jaren niet zo hoog geweest. Voor jongeren met werk zijn de vooruitzichten niet rooskleurig. Van hen werkt ruim 42% op basis van tijdelijke contracten tegenover 13,9% in andere leeftijdscategorieën.

GroenLinks en FNV Jong worden in hun oproep ondersteun door Hans de Boer, oud voorzitter van de taskforce Jeugdwerkloosheid, cabaretier Jorgen Raymann, publicist Bas Heijne, hoogleraren Ton Wilthagen en Alfred Kleinknecht, initiatiefnemer G500 Sywert van der Lienden en de Nationale Jeugdraad.

Op stopjeugdwerkloosheid.nl kunnen bezoekers een bericht via Twitter of Facebook versturen naar premier Rutte. De actie maakt gebruik van de hashtag #stopjwl en loopt vier weken. Daarna worden de verstuurde berichten aangeboden aan de minister president.