GroenLinks en het het Belgische Groen willen dat de Nederlandse Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof een gezamenlijk onderzoek doen naar het debacle met de Fyra. Na de geslaagde Belgisch-Nederlandse hoorzitting van 28 januari vinden de zusterpartijen het verstandig om deze parlementaire samenwerking voort te zetten. De partijen willen dat de rekenkamers onderzoeken of financiële prikkels een goede treinverbinding in de weg staan, hoeveel het debacle met de Fyra tot nog toe gekost heeft en welke kosten we nog kunnen verwachten.
Tweede-Kamerlid Liesbeth van Tongeren:
“Als we samen onze regeringen controleren kunnen overheden niet steeds de verantwoordelijkheden naar elkaar doorschuiven. Ik wil graag van de rekenkamers weten of de manier waarop marktwerking op het spoor in België en in Nederland is georganiseerd wel goede financiële prikkels geeft voor adequate spoorverbindingen tussen beide landen. De Fyra-treinstellen werden veel te laat geleverd en rijden nu helemaal niet tussen Nederland en België. Er is nu een noodtreinverbinding maar ik wil precies weten hoe het kan dat we er niet in geslaagd zijn om een goede snelle spoorverbinding met ons buurland te onderhouden.”
Groen Kamerlid Stefaan Van Hecke: “Een goed functionerende snelle treinverbinding is in het belang van Nederlandse en Belgische reizigers. Beide Rekenkamers moeten de structurele problemen die een goede treinverbinding in de weg staat onderzoeken. Zo verdient de NS in het Nederlandse spoorsysteem aan iedere intercity die rijdt, maar moet de Belgische NMBS juist bijbetalen voor iedere intercity vanwege het systeem van subsidies en concessies.”