PvdA en GroenLinks willen af van het rendement-denken van de VVD en willen juist investeren in openbaar vervoer dat er voor de mensen is. Door OV goedkoper te maken en door te kijken of het op termijn gratis gemaakt kan worden. Door te kiezen voor eerlijk loon en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor OV-personeel. En door te investeren in OV-verbindingen. Daarmee wordt bereikbaarheid een basisrecht. Zodat iedereen mee kan doen, het landelijk gebied leefbaar wordt gehouden en klimaatdoelen gehaald worden. Dat is niet alleen sociaal, maar ook groen.
Kauthar Bouchallikht (GroenLinks): “Te veel mensen kunnen op dit moment geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld omdat de bus niet rijdt, kaartjes te duur zijn of er is geen plek voor een rolstoel. Het is daarom de hoogste tijd om het openbaar vervoer niet aan de markt over te laten, maar de mens centraal te stellen. Zodat iedereen mee kan doen en we een goed alternatief hebben voor vervuilend vervoer.”
Habtamu de Hoop (PvdA): “Het rendementsdenken van de VVD heeft voor een verschraling van het OV gezorgd. Mensen hebben meer moeite om op hun werk of school te komen. En dat terwijl het OV een basisrecht zou moeten zijn. Uiteindelijk zorgt een betere bereikbaarheid ervoor dat meer mensen mee kunnen doen in de maatschappij.”
Experimenten met gratis OV voor laagste inkomens
De PvdA en GL willen experimenten met gratis OV in Nederland.Te beginnen voor mensen met de laagste inkomens. Ook de prijzen in het OV zijn fors gestegen. Bij de NS met 4,3% en kaartjes voor de bus, tram en metro zijn tot wel 7% gestegen. Om de betaalbaarheid ook voor andere passagiers te garanderen vinden wij dat de prijsstijgingen moeten worden teruggedraaid en de prijzen moeten worden bevroren tot 2025.
Het openbaar vervoer zorgt letterlijk voor verbinding tussen mensen en speelt daarmee een cruciale rol in de samenleving. Om op werk, school of de studie te komen. Om familie en vrienden te bezoeken. Om ongelijkheid te bestrijden. Maar het OV is steeds minder in staat deze rol te vervullen. Buslijnen verdwijnen, dienstregelingen worden versoberd en kaartjes dreigen onbetaalbaar te worden en de personeelstekorten lopen op. GroenLinks en de PvdA pleiten voor een herwaardering voor het openbaar vervoer en dragen het kabinet op om ambitie te tonen. Zodat iedereen mee kan doen, het landelijk gebied leefbaar wordt gehouden en klimaatdoelen gehaald worden.
Hoofdpunten uit het OV plan ‘Iedereen stapt in’ van GroenLinks en PvdA:
- Bereikbaar: in heel Nederland is de bereikbaarheid van voorzieningen, zoals werk, onderwijs of huisarts, veruit het laagst met het openbaar vervoer. Er moet daarom een basisniveau aan bereikbaarheid zijn: 95% van de huishoudens moet binnen drie kwartier vanaf vertrek bij een school, ziekenhuis en supermarkt kunnen zijn met een vorm van openbaar vervoer. Om dit te bereiken moeten er bij publieke uitgaven goed gekeken worden naar de échte baten voor de maatschappij. Als absolute randvoorwaarde moet de overheid er zorg voor dragen dat het onmisbare OV-personeel goede arbeidsvoorwaarden heeft.
- Betaalbaar: mensen komen steeds moeilijker rond en het openbaar vervoer wordt steeds minder aantrekkelijk. Vervoersarmoede moet worden bestreden. Het openbaar vervoer moet voor iedereen betaalbaar zijn. Daarom moeten de recente prijsstijgingen in het openbaar vervoer worden teruggedraaid en worden bevroren. In de tussentijd moet er worden geëxperimenteerd met gratis openbaar vervoer. Te beginnen met de laagste inkomens.
- Duurzaam: de toekomst moet zich richten op mobiliteit dat duurzaam, gedeeld én betaalbaar is. Daarom dient er voortaan altijd méér geïnvesteerd te worden in het openbaar vervoer dan in asfalt. Andere vormen van deelvervoer dienen ook breed beschikbaar en betaalbaar te worden.