Miljarden investeren in het openbaar vervoer in de randstad is iets wat GroenLinks al geruime tijd bepleit. Onlangs nog in ons plan ‘de file voorbij’. Ook de vier grote steden komen nu tot deze conclusie. Om de fileproblematiek te bestrijden moeten de sporen in de hele randstad verdubbeld worden. GroenLinks voegt daar aan toe dat ook een nieuw beveiligsysteem (BB21) met grote snelheid moet worden ingevoerd. Daardoor kunnen twee keer zo veel treinen op hetzelfde spoor gaan rijden dan nu het geval is.

Deze noodzakelijke miljardeninvestering verhoudt zich op geen enkele manier met de voorstellen die Minister Netelenbos vorige week in het kabinet heeft gebracht. In dat voorstel worden miljarden uitgetrokken voor nieuwe wegen en goederenvervoer per spoor. Slechts een beperkt bedrag werd vrijgemaakt om hier en daar kleine stukjes ligt rail te financieren.

De GroenLinks fractie roept het kabinet op om a.s. vrijdag nu eens echt te kiezen voor investeringen in het OV en het heiloze pad van asfalt en beton te verlaten, dat lost de file niet op zoals inmiddels bijna iedereen weet. Ook uit een NIPO/twee vandaag onderzoek blijkt weer dat de meeste Nederlanders geen geld willen investeren in nieuwe wegen.

Hugo van der Steenhoven