Vandaag heeft het kabinet besloten de geluidsnormen voor Schiphol te versoepelen. Daarmee is een treurig jubileum bereikt. Dit is de tiende maal dat in het afgelopen decennium de regels om milieu en omwonenden te beschermen worden afgezwakt of buiten werking gezet. Gemiddeld één keer per jaar!

Dit jubileum betekent het definitieve einde van de geloofwaardigheid van het Schipholbeleid.

Tien jaar geleden legde Tweede Kamer vast dat Schiphol zich kon ontwikkelen, maar dan wel met een aanzienlijke vermindering van de milieubelasting, binnen strikte milieuregels. Maar de regels bleken van elastiek. Vandaag zijn voor de tiende maal de regels om het milieu en omwonenden te beschermen afgezwakt. Negen eerdere keren mocht de luchthaven de wet negeren, of werd de regelgeving aangepast aan de wensen van de luchtvaartlobby.

Staatssecretaris Schultz zet bovendien de traditie voort om de afzwakking te verhullen door te spreken van ‘een rekenfout’. Het is misleidend: veel meer vluchten toelaten op de Zwanenburgbaan is in strijd met alle eerder gemaakte afspraken. Het zal leiden - in tegenstelling tot wat de staatssecretaris beweert - tot veel meer milieuoverlast.

Het is ook niet nodig: met een andere verdeling over de dag kan Schiphol de gewenste groei binnen het huidige normstelsel realiseren, zo blijkt ook uit het NLR-rapport van afgelopen woensdag. Het is dan ook onjuist te stellen dat de Polderbaan meer geluidsruimte heeft gekregen dan technisch mogelijk is.

GroenLinks wil spoedig een hoorzitting door de Tweede Kamer om de invloed van dit besluit op omwonenden en milieu helder te krijgen. Vervolgens zal de fractie de versoepeling proberen tegen te houden.

Wijnand Duyvendak

Tien jaar gedogen en versoepelen

1. 1995 PKB: Afschaffing van het uitgangspunt om naast geluid ook de situatie voor luchtvervuiling, veiligheid en stank rond Schiphol aanzienlijk te verbeteren.

2. Oktober 1997: Gedogen overschrijdingen geluidsnormen.

3. Oktober 1998: Gedogen overschrijdingen geluidsnormen.

4. 1998 : Tegemoetkoming Schiphol met 100.000 extra vluchten over vijf jaar.

5. Oktober 1999: Gedogen overschrijdingen geluidsnormen .

6. December 1999: loslaten norm voor stank door vervuiling Schiphol.

7. April 2000: Aanpassen geluidszone om 100.000 extra vluchten mogelijk te maken (onder het mom van verwijderen absurditeiten)

8. Oktober 2000: Wederom overschrijding normen. Schiphol betaalt 5 miljoen gulden boete

9. 2002 Wet Luchtvaart: uithollen uitgangspunten van de PKB uit 1995 inzake geluid, externe veiligheid en luchtvervuiling.

10. Augustus 2003 Versoepelen normen uit Wet Luchtvaart voor extra gebruik van de Zwanenburgbaan