Dat nu definitief is aangetoond dat intensieve veehouderij zo’n negatieve impact heeft op de gezondheid van omwonenden is schokkend. Dat stelt Rik Grashoff. Uit onderzoek van RIVM, Universiteit Utrecht (IRAS), Wageningen UR en NIVEL blijkt dat omwonenden van veehouderijen meer luchtwegklachten hebben, zoals hoesten en een piepende adem.

Rik Grashoff: ‘Eindelijk is nu definitief aangetoond dat intensieve veehouderij slecht is voor de gezondheid van omwonenden. Schokkende conclusies. Hier blijkt weer dat de intensieve veehouderij niet alleen slecht is voor het dierenwelzijn en milieu, maar ook voor onze gezondheid. Ik wil dat staatssecretaris Van Dam snel werk maakt van duurzame en grondgebonden landbouw met een  kleinere veestapel. Dat is beter voor de dieren, beter voor de boer en beter voor onze gezondheid.’

Ook Statenlid in Noord-Brabant Hagar Roijackers ziet een mogelijkheid om in te zetten op beter beleid: ‘Het is ongezond om te wonen tussen grote veehouderijen. Eindelijk staat dit onomstotelijk vast. Het onderzoek biedt de kans om nu beleid te maken die de gezondheid beschermt van omwonenden, recreanten en ondernemers.’

Op voorstel van Rik Grashoff gaat de Tweede Kamer na de zomer debatteren met in ieder geval staatssecretaris Van Dam over de kwestie.