Drinkwater van het nutsbedrijf of van een commerciële aanbieder: wat is de beste koop? De Europese Commissie kiest voor het laatste en wil de Europese watermarkt liberaliseren. GroenLinks weigert te gokken met drinkwater en voert actie voor het behoud van de publieke watervoorziening door in Utrecht grachtwater te verkopen.

Veel Brusselse bestuurders zijn dol op marktwerking. Volgens hen zorgt de vrije markt voor meer keuze, lagere prijzen en een betere dienstverlening. Daarom verplicht de EU de lidstaten om een aantal sectoren te liberaliseren. Het openbaar vervoer bijvoorbeeld, of de energiemarkt.

Niet altijd in belang consument
GroenLinks zet grote vraagtekens bij de voordelen van de vrije markt. Commerciële ondernemingen willen winst maken en dat is volgens GroenLinks lang niet altijd in het belang van de consument. De partij wijst op de problemen bij de liberaliseringen die al doorgevoerd zijn: chaos onder de energiebedrijven, uitvallende treinen, beunhazen in de taxiwereld en wegbezuinigde postkantoren.

Kritisch bekijken
GroenLinks bekijkt voorstellen tot liberalisering daarom met een heel kritisch oog. Lijsttrekker Kathalijne Buitenweg: “Belachelijk dat Brussel bepaalt dat wij ons stads- en streekvervoer moeten liberaliseren. Laat dat toch lekker aan de lidstaten over.’” De Europese Commissie in Brussel wil nu ook de drinkwatervoorziening aan de vrije markt over laten. GroenLinks is daar fel op tegen.

Schoon drinkwater
Samen met andere kritische leden in het Europees Parlement wil GroenLinks de plannen van de Europese Commissie tegenhouden. Nederland heeft een hoogwaardige drinkwatervoorziening, goed van kwaliteit én smaak. Buitenweg: “Schoon drinkwater is van onschatbare waarde, voor mens én milieu.”

Grachtwater
Daarom mag van GroenLinks alleen het water uit de Oude Gracht in de uitverkoop. Zo blijft het water uit de kraan gevrijwaard van prijsstijgingen, haperend aanbod en slechte dienstverlening. Op vrijdag 4 juni zal GroenLinks voor één keer water aanbieden op de vrije markt. Europees lijsttrekker Kathalijne Buitenweg gooit van 10.30 uur tot 11.30 uur het Utrechtse grachtwater in de uitverkoop. De ‘waterkraam’ van GroenLinks staat op het Vredenburg, op de hoek bij de Dixons.