Om een einde te maken aan beestachtig lange diertransporten is GroenLinks een grootscheepse campagne begonnen. Eén miljoen handtekeningen van Europese burgers zijn nodig om de Europese Commissie te dwingen dergelijke transporten aan banden te leggen. Teken mee!

Miljoenen varkens ondergaan jaarlijks dicht opeen gepakt de meer dan 30 uur durende reis van Nederland naar Italië en Spanje. Om bij aankomst vetgemest of geslacht te worden en in plakjes rauwe ham naar Nederland terug te keren. Uit alle onderzoeken blijkt dat dieren zwaar lijden tijdens deze transporten.

download de handtekeningenlijst, print hem,
verzamel 9 handtekeningen en stuur hem op!

(of print de kaart voor één handtekekening)

Uitputting en sterfte
De magere regels die tot nu toe bestaan om ze een minimum aan bescherming te bieden, worden door vervoerders bovendien vaak met voeten getreden. Transporten van 90 uur of meer waarbij dieren van uitputting sterven komen regelmatig voor. Kathalijne Buitenweg, lijsttrekker voor GroenLinks bij de Europese verkiezingen: “Met deze actie willen we Europa dwingen dat te veranderen. Onze eis aan Europa is: Geen diertransporten van meer dan 6 uur of 400 kilometer en adequate controle op de naleving van regels ter bescherming van dieren tijdens veetransporten.”

Handtekeningenactie
De start van deze campagne valt samen met het besluit van de Europese landbouwministers om de dieronvriendelijke transporten gewoon door te laten gaan.
GroenLinks-Tweede-Kamerlid Marijke Vos: “Deze handtekeningenactie is hard nodig. De Europese ministers hebben gefaald en de dieren zijn de klos. Nu moeten de burgers het initiatief nemen. De Tweede Kamer steunde vorige week nog een motie van GroenLinks voor een beter welzijn voor vee tijdens transporten."

Samen met andere Groenen
Buitenweg vindt het een ideaal moment voor een burgerinitiatief. “We lopen  vooruit op de mogelijkheid in de nieuwe Europese Grondwet om door het verzamelen van één miljoen handtekeningen een onderwerp op de Europese agenda te plaatsen.” Voorwaarde is dat deze handtekeningen uit 'een aanzienlijk aantal lidstaten' afkomstig zijn. De handtekeningenactie wordt dan ook georganiseerd in samenwerking met andere groene partijen die zich recent hebben georganiseerd in de Europese Groene Partij, en loopt tot er in heel Europa één miljoen handtekeningen zijn opgehaald.

Download de actiekaart, zet een handtekening en stuur hem op!

Volgens het ontwerpverdrag voor de grondwet kan de Europese Commissie met 1 miljoen handtekeningen worden verzocht 'een passend voorstel in te dienen inzake een aangelegenheid waarvan de burgers menen dat een rechtshandeling van de Unie nodig is ter uitvoering van de Grondwet'.