GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels stelt vragen aan premier Rutte over het informeren van de Tweede Kamer door het Kabinet. Het lijkt een gewoonte te worden dat  de media eerder op de hoogte worden gesteld van nieuws, onderzoeken en rapporten dan de Tweede Kamer.

Snels: ‘Kamerleden willen vragen kunnen stellen en debat kunnen voeren op basis van informatie van het kabinet. Nu staat die informatie eerst in de krant. Maar in Nederland regeert het kabinet het land niet via de krant, maar via de Kamer. Ik wil weten wat Rutte hier aan wil doen’.

De staatsrechtelijke regel is dat het kabinet de Kamer actief en op tijd informeert. De Tweede Kamer dient hierbij voorrang te krijgen op de media. Het kabinet heeft de neiging eerst journalisten te informeren en daarna pas de Kamer. Zo werd de leugen van Zijlstra veel te laat aan de Tweede Kamer gemeld en ook het gisteren vrijgekomen onderzoek naar belastingdeals werd eerst aan Trouw toevertrouwd en daarna pas werden de leden van de Tweede Kamer geïnformeerd.

Snels: ‘Ik wil de visie van de premier hierop, zeker na het debat over Zijlstra. Hij heeft daar toegegeven dat de Kamer niet naar behoren is geïnformeerd. Wat gaat hij doen om dit te verbeteren?’

Schriftelijke vragen van het lid Snels aan de premier

1. Herinnert u zich uw uitspraken over het tijdig en zorgvuldig informeren van de Tweede Kamer naar aanleiding van de leugen van Zijlstra en dat de Tweede Kamer eerder dient te worden geïnformeerd dan de media?
  2. Hoe beoordeelt u het feit dat journalisten van Trouw eerder inzicht kregen in het rapport van het ministerie van Financiën over de belastingrulings dan de Tweede Kamer zodat de krant daar maandagochtend 19 februari over kon publiceren, inclusief een interview met de staatssecretaris van Financiën?
  3. Hoe beoordeelt u het feit dat het Algemeen Dagblad op maandagochtend het bericht kon publiceren dat het kabinet €117 miljoen euro extra uittrekt om het kernafval van Petten op te ruimen en de betreffende brief pas diezelfde maandag naar de Kamer werd gestuurd?
  4. Hoe beoordeelt u het feit dat binnen een week na uw uitspraken naar aanleiding van Zijlstra dat de Tweede Kamer eerder dan de media moeten worden geïnformeerd er zo weer twee voorbeelden zijn waarbij de informatie de omgekeerde route neemt: eerst journalisten, daarna de Kamer?
  5. Bent u het met mij eens dat dit neigt naar minachting van het parlement en niet op deze wijze zou moeten gebeuren?
  6. Wilt u in het kabinet hier aandacht voor vragen en maatregelen nemen om dit in de toekomst te voorkomen?
  7. Wilt u de Kamer informeren over de wijze waarop u dit gesprek in het kabinet voert en hoe u tegemoet gaat komen aan de regel dat eerst de Kamer en daarna pas de media worden geïnformeerd?