GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi is blij met het WRR rapport 'Vertrouwen in de school.' Dibi: "Ook GroenLinks pleit al langer voor wat ik vaak noem ‘de school van morgen’. Als wij nu opnieuw de school zouden uitvinden, zou deze er heel anders uit zien. School is de plek waar alle jongeren van 4 tot 18 dagelijks (zouden moeten) zijn. Daar zijn ze te vangen en daar moet je ze houden."

Maatschappelijke uitval
Dibi: “Geen enkele jongere verlaat de school zomaar. Altijd speelt er een hoop shit op de achtergrond een rol. Zijzelf of hun ouders hebben schulden, relatieproblemen, verslavingen. Misschien is er sprake van gedragsproblematiek of misbruik.”
Op school komen deze problemen samen. Daar kan het verschil gemaakt worden. De WRR stelt terecht dat de leraar daar een hoofdrol in speelt. Maar de docent kan het niet alleen. Daarom moet in de school van morgen plek worden gemaakt voor allerlei professionals die jongeren de aandacht geven die zij verdienen en nodig hebben om iemand te worden in de samenleving. Dibi: “Schoolverlaters verlaten niet alleen de school maar eigenlijk ook de maatschappij en daar betalen we allemaal de prijs voor.” Daarom pleit GroenLinks er voor dat de minister president zich ontfermt over de aanpak van maatschappelijke uitval. Hij moet zo snel mogelijk de belangrijkste ministers om de tafel roepen om de krachten en geldstromen te bundelen.

Juiste moment
De WRR laat op het juiste moment, het juiste geluid horen. Nederland heeft veel schoolverlaters. In tijden van economische crisis vormt dat een groot risico. Immers om de crisis te weerstaan, hebben we een sterke economie nodig. En een sterke economie wordt gevormd door goed opgeleide werknemers. Dibi: “Als het bedrijfsleven de motor is van onze economie dan zijn de ROC’s de brandstofleveranciers. En het WRR rapport laat opnieuw zien dat er met name daar nog een slag te slaan valt.”

Als het aan GroenLinks ligt wordt het WRR rapport zo snel mogelijk in de Kamer besproken.