De Tweede Kamerfractie van GroenLinks is zeer bezorgd over het aanhoudende geweld in de Gazastrook. Er vielen al meer dan duizend doden, waaronder ook veel kinderen. Hieronder de vragen die de GroenLinksfractie heeft gesteld aan het kabinet

Inbreng Schriftelijk Overleg Gaza

De GroenLinksfractie neemt met grote zorgen kennis van de situatie in Gaza en dankt de bewindspersonen voor de toegezonden informatie.

GroenLinks is van mening dat het geweld aan beide kanten moet stoppen. De leden betreuren het grote aantal dodelijke slachtoffers. Het aantal burgerdoden aan Palestijnse kant, waaronder inmiddels 215 kinderen, is onevenredig groot en de GroenLinksfractie had alleen al om die reden een duidelijkere positie van het kabinet ten opzichte van Israëlisch handelen verwacht. Het kabinet veroordeelt terecht de inzet van burgers als menselijk schild en het plaatsen of opslaan van wapens in scholen scherp. De leden van GroenLinks verwachten van het kabinet echter ook een scherpe veroordeling van het doden van onschuldige burgers. Is het kabinet daartoe bereid zo vragen deze leden? Het kabinet benadrukt dat proportionaliteit essentieel is. Is het kabinet met GroenLinks eens dat die proportionaliteit in het licht van de slachtoffers en verwoesting van huizen en straten in Gaza ver te zoeken is? Zeker gezien het feit dat Israël überhaupt de plicht heeft om de humanitaire situatie voor de mensen in Gaza te waarborgen. Over het doorlaten van basisvoorzieningen en hulpgoederen voor de bevolking moet dus niet onderhandeld worden, dat behoort tot de plicht van Israël. Is het kabinet het daar mee eens?

De leden van GroenLinks zijn het eens dat het van het allergrootste belang is dat er snel een staakt-het-vuren komt gevolgd door een hervatting van de vredesonderhandelingen. Het kabinet wil dat de EU waar mogelijk druk uitoefent op de partijen om tot een staakt het vuren te komen. Welke mogelijkheden ziet het kabinet om die druk verder op te voeren? Is er met alle partijen, waaronder Hamas, in dit conflict contact om te komen tot een staakt-het-vuren? Op welke interventies zet het kabinet in? Is het kabinet zelf voornemens om maatregelen te nemen?