De kerncentrale Borssele is volledig in publieke handen. De gemeenten en provincies die eigenaar zijn van Borssele moeten afzien van schadevergoeding en zorgen voor snelle sluiting. Dat stellen de lokale GroenLinks-fracties voor. Samen vormen zij een grote meerderheid van de aandeelhouders.

De kerncentrale in Borssele is voor 100% een overheidsbedrijf. GroenLinks vindt het een groot gemis dat de aandeelhouders tot nu toe buiten de discussie zijn gebleven. De kerncentrale heeft namelijk alleen maar publieke aandeelhouders: gemeenten en provincies. Deze aandeelhouders hebben een verantwoordelijkheid om mee te werken aan de uitvoering van het Rijksbeleid. Sluiting dient een groot publiek belang. Tot nu toe roert alleen de directie van de kerncentrale zich met eisen voor schadevergoeding. GroenLinks wil dat de publieke aandeelhouders zich hiertegen uitspreken en constructief meewerken aan de sluitingsafspraak. Sluiting hoeft de overheid niks te kosten. Een schadeclaim van de ene overheid aan de andere is zinloos. Belanghebbenden gebruiken de schadeclaim als een nieuwe manier om de afspraken over sluiting van Borssele te saboteren.

Helaas werkt de regering actief mee aan de sabotage van de sluiting van Borssele. Verscheidene pogingen om Borssele te sluiten zijn al mislukt. Staatssecretaris Van Geel doet er alles aan om zijn onderhandelingspositie verder te verslechteren. Hij verkondigt publiekelijk dat hij met lege handen staat om de sluiting in 2013 voor elkaar te krijgen en dat hij de directeur van Borssele alleen maar vriendelijk kan vrágen om mee te werken. ‘Mijn positie is nul komma niks, nada’ zei hij tijdens het spoeddebat met de Tweede Kamer op 24 februari. Vanwege de schadeclaim van de directie van Borssele wil staatssecretaris Van Geel het liefst af van de sluitingsafspraak. Zo frustreert hij zelf de afspraak uit het regeerakkoord om de centrale uiterlijk in 2013 te sluiten. Waarschijnlijk neemt het kabinet hier volgende week vrijdag een beslissing over.

GroenLinks vindt dat onbegrijpelijk. Van Geel zou samen met de eigenaren van Borssele, zijn collega-overheden, moeten zorgen voor snelle sluiting. GroenLinks heeft geen zin meer om nog te wachten op Van Geel en neemt daarom zelf het initiatief. Vanaf vandaag dienen GroenLinks-fracties in gemeenten en provincies moties in om duidelijk te maken dat zij - als eigenaar van kerncentrale Borssele - geen schadevergoeding willen voor sluiting van de kerncentrale en dat zij niet achter het obstructiegedrag van de kerncentrale staan.

De volgende GroenLinks-fracties hebben nu al een motie in voorbereiding: de provincies Zeeland (25% eigenaar van de kerncentrale), Noord-Brabant (15,4%), Overijssel (9,4% eigenaar), Limburg (8% eigenaar), Groningen (3% eigenaar), Drenthe (1,2% eigenaar), en de gemeenten Borsele (1,3%), Middelburg (2,9%), Vlissingen (2,9%), Veere (1,4%), Goes (2,1%) en Terneuzen (3,7%). Naar verwachting zal dit aantal nog groeien voor de aandeelhoudersvergadering van Essent op 21 april. Als deze moties worden aangenomen, is ruim 75% van de aandeelhouders voor sluiting en tegen een schadevergoeding.

De exacte verdeling van de aandelen Borssele is hier te vinden.

Wijnand Duyvendak