Belastingontwijking door multinationals moet nu eindelijk aan banden worden gelegd. Dat zegt GroenLinks-Tweede Kamerlid Rik Grashoff. Hij wil dit onder meer doen door aanvullende eisen te stellen aan brievenbusfirma’s, lege BV’s die alleen bedoeld zijn om weinig belasting te hoeven betalen. Zo moeten de brievenbus-BV’s een minimum aantal medewerkers in dienst hebben en moeten er meer eisen worden gesteld aan het eigen vermogen. Grashoff wil actie, terwijl staatssecretaris Wiebes maatregelen om belastingontwijking te stoppen steeds ontwijkt.

Grashoff: “Staatssecretaris Wiebes lijkt wel de Houdini van dit kabinet. Keer op keer worstelt hij zich uit de toenemende druk om belastingontwijking aan te pakken. We zijn klaar met deze goocheltrucs. Het is tijd om brievenbusfirma’s nu echt aan te pakken. Zo maken we een einde aan het grote onrecht van belastingontwijking in Nederland.”

Ook wil Grashoff dat de regering haar hoger beroep tegen het besluit van de Europese Commissie over de belastingontwijking van Starbucks intrekt. Het kabinet werd in oktober 2015 stevig op de vingers getikt door Eurocommissaris Vestager, omdat de regering met de Amerikaanse koffiegigant afspraken had gemaakt waarmee belasting kon worden ontweken. Tegen dat besluit besloot de regering in beroep te gaan, tot grote onvrede van GroenLinks.