De Tweede Kamerfractie en Eurofractie van GroenLinks zullen met initiatieven komen om de werktijden voor piloten te beperken, omwille van de veiligheid. Lange werktijden van 14 tot richting de 20 uur zijn geen uitzondering in de luchtvaart. Door de harde concurrentie wordt dit probleem alleen maar erger.

Recent onderzoek van de NASA heeft aangetoond dat te lange werktijden de veiligheid in gevaar brengen; bij onafgebroken diensten van langer dan 10 - 12 uur treedt over-vermoeid-heid en concentratieverlies bij het cockpitpersoneel op.

Binnen de EU zijn piloten uitgezonderd van de regels over arbeidstijden, De regelgeving van de EU-lidstaten loopt uiteen. De regels van Nederland zijn ruim met een maximum van 16 uur non-stop werken, met een uitloop naar 17,5 uur (geregeld op basis van de Arbeidstijdenwet). In de VS gelden wel strenge voor-schriften over werktijden, overeenkomstig de NASA aanbevelingen.

GroenLinks wil een aanscherping van de Nederlandse regels en streeft er naar te komen tot een Europese richtlijn, conform de NASA aanbevelingen.

Op initiatief van GroenLinks heeft de vaste Kamercommissie aan minister Netelenbos een notitie gevraagd over het veiligheidsprobleem van de lange werktijden van piloten. De Eurofractie heeft ondertussen vragen gesteld aan de Europese Commissie.