De Tweede Kamerfractie van GroenLinks maakt zich zorgen over de nieuwe wet Dieren. In deze wet blijft het doden van dieren onbestraft, zolang zij hierbij maar niet mishandeld worden. Een situatie die in deze tijd niet meer door de beugel kan. Het Tweede Kamerlid Tofik Dibi vraagt minister Verburg om het wetsvoorstel te wijzigen zodat het doden van dieren wél strafbaar is.

Vragen van het lid Dibi (GroenLinks) aan de minister van LNV over het bericht dat het doden van dieren onder de nieuwe wet dieren toegestaan blijft.

1. Kent u het bericht 'Doden huisdier blijft toegestaan' [1] ?
  2. Klopt het dat het doden van dieren, zolang zij hier geen pijn door ondervinden, niet verboden is onder de nieuwe wet dieren? Zo neen, waarom niet?
  3. Waarom is er in het concept wetsvoorstel geen regel opgenomen waarin het doden van huisdieren strafbaar wordt gemaakt?
  4. Waarom is het doden van dieren wel toegestaan, maar het mishandelen niet?
  5. Weet de minister hoeveel huisdieren door hun fokker of baasje worden doodgemaakt? Zo ja, om hoeveel huisdieren gaat het per jaar? Zo nee, is de minister bereid dit inzichtelijk te maken?
  6. Is de minister van zins het doden van dieren door zogenaamde broodfokkers keihard aan te pakken? Zo neen, waarom niet? Zo ja, op welke manier?
  7. Wanneer wordt de nota naar aanleiding van het verslag van de wet Dieren voorgelegd aan de Kamer?
  8. Is de minister van plan om tegemoet te komen aan de brandbrief van de Dierenbescherming en in het wetsvoorstel bij het indienen deze leemte te regelen, zodat het doden van dieren strafbaar wordt? Zo neen, waarom niet?

[1] http://www.telegraaf.nl/binnenland/3281831/__Doden_huisdier_blijft_toeg…