In plaats van het bouwen van nieuwe parkeerplaatsen, doet de overheid er beter aan de aanschafbelasting op auto’s te behouden. Dat stelt GroenLinks Kamerlid Wijnand Duyvendak in een reactie op een studie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PL) naar parkeerproblemen. GroenLinks is het eens met de conclusie van het PL, dat de gebruikers van parkeerplaatsen veel meer moeten opdraaien van de kosten dan nu het geval is.

Duyvendak is blij dat het PL de mythe ontkracht dat automobilisten als melkkoe worden misbruikt. “Gemeenten moeten nu al fors geld bijleggen om alle auto’s een plekje te geven, dat moet anders”. Het kost al snel 30.000 euro om een ondergrondse parkeerplaats in de stad te creëren. Volgens het Instituut voor Onderzoek naar Overheidsuitgaven, zijn de jaarlijkse kosten van parkeerplaatsen voor gemeenten (grondaankoop, exploitatie) bijna vier miljard euro hoger dan de parkeeropbrengsten.

GroenLinks noemt het voorstel van CDA-er Koopman “ronduit belachelijk”. Het is ondenkbaar dat in en rond de steden in Nederland voldoende ruimte zou zijn om al die parkeerplaatsen kwijt te raken, ook niet ondergronds, dat gaat hoe dan ook ten kosten van groen en speelruimte. Waar haalt hij bovendien de tientallen, zo niet honderden miljarden vandaan om die parkeerplaatsen aan te leggen? Vast niet van de automobilist.

GroenLinks wil de groei van het autobezit niet als een natuurgegeven beschouwen, maar vindt dat de overheid haar best moet doen de groei in de hand te houden. Afschaffen van de autobelasting leidt naar schatting tot minstens 6% meer auto’s op de weg: 420.000 auto’s. Alle reden dus om de BP te behouden. Duyendak: “laten we ons geld liever spenderen aan voorzieningen die minder belastend zijn voor het milieu en minder plaats vergen, bijvoorbeeld de herintroductie van de tram in onze steden”.

Wijnand Duyvendak