Fragment uit de speech van Paul Rosenmöller tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Arnhem, zondag 3 maart 2002.

Lagere lasten op het platteland, hoger in de spits en in de stad.

GroenLinks wil zo snel mogelijk een kilometerheffing invoeren. Niet de platte kilometerheffing die Paars wil, maar een rechtvaardige en effectieve heffing. Een heffing die onderscheid maakt tussen stad en platteland, tussen schone en vieze auto's, tussen de spits en buiten de spits. Kortom een rechtvaardige heffing die laag is voor mensen die geen alternatief hebben en hoger voor automobilisten die ook gebruik kunnen maken van openbaar vervoer en fiets.

Alleen zo werkt een kilometerheffing effectief. De platte heffing die paars wil is hét voorbeeld van het mislukte mobiliteitsbeleid van de afgelopen jaren. Iedereen evenveel per kilometer laten betalen is niet effectief en niet rechtvaardig. Op het platteland is er nauwelijks een alternatief voor de auto en zijn er geen files. Daar hoort de heffing dus laag te zijn. In combinatie met het schrappen van de motorrijtuigenbelasting en verlaging van de accijnzen, blijft de auto hier betaalbaar in de GroenLinks voorstellen. In de stad en in de spits, is de heffing veel hoger. Hier zijn alternatieven voor de auto veel vaker voorhanden. De GroenLinks-heffing vermindert de files naar schatting met 30%.

De kwaliteit van het openbaar vervoer is onder Netelenbos hollend achteruit gegaan. Acht jaar paars was vooral acht jaar investeren in meer asfalt. En dat je hiermee geen files oplost, weet inmiddels iedereen. De PvdA heeft ook hier de VVD de agenda laten dicteren. En met de kilomerheffing dreigt het hetzelfde af te lopen. Nadat de VVD – met hulp van D66 – het rekening rijden om zeep hielp, koerst men nu op een platte kilometerheffing. Dat is niet effectief. Dat is niet rechtvaardig. De VVD verkneukelt zich. D66 huilt krokodillentranen. Na acht jaar medeverantwoordelijkheid voor het paarse asfaltbeleid vindt Thom de Graaf nu plotseling dat het mobiliteitsbeleid ‘echt de mislukking van dit kabinet is’.

GroenLinks wil dit anders. Ook hier is hard een nieuw evenwicht nodig. Om het openbaar vervoer echt een alternatief te laten zijn, moet er fors geïnvesteerd worden in verbetering. Hiervoor maakt GroenLinks tot 2010 ruim 10 miljard euro vrij.

Autobezit moet minder belast worden, autogebruik meer. Daarom wordt de motorrijtuigenbelasting afgeschaft en vervangen door een heffing per gereden kilometer. De accijnzen op brandstof worden verlaagd. Gehandicapten en minder validen die aangewezen zijn op de auto krijgen een reductie op de kilometerheffing.

De gedifferentieerde kilometerheffing die GroenLinks wil, zorgt volgens het RIVM voor 10 tot 13% minder autokilometers in 2010. Naar schatting nemen de files met 30% af, omdat de GroenLinks-heffing vooral in de spits en op drukke plaatsen een groot effect heeft. De uitstoot van broeikasgassen neemt af met 2,3 miljard. Ter vergelijking: personenauto's zijn op dit moment goed voor 19,3 miljard kilogram CO2.

Klik hier voor een uitvoerige beschrijving van de GroenLinks-voorstellen voor de kilometerheffing in de nota 'Een rechtvaardige kilometerheffing'