Wie vanaf 1 januari in de buurt van Schiphol een nieuwbouwwoning koopt, wordt bij de koop op de hoogte gesteld van geluidshinder van vliegtuigen. Kopers moeten een contract ondertekenen waarin staat dat zij hiervan op de hoogte zijn en in de toekomst daarom niet zullen klagen over geluidsoverlast. Dit hebben gemeenten, provincies, KLM, Schiphol en de voormalig staatssecretaris afgesproken.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger is geschokt en stelt vragen aan de minister:

‘Het is merkwaardig dat bewoners met klachten de mond wordt gesnoerd door dit soort zwijgcontracten. Schiphol wil de bewoners nooit meer horen, terwijl bewoners wel de hele tijd de herrie van Schiphol moeten horen. Dit is de zoveelste slinkse manier van Schiphol om bewoners buitenspel te zetten. Straks ontstaan er hele wijken waar een verbod op klagen heerst’.

Het zogenaamde kettingbeding houdt in dat mensen die eenmaal getekend hebben op de hoogte te zijn van overlast, daarna nooit meer mogen klagen. Dit contract gaat als een kettingreactie over op alle toekomstige bewoners. Het uitgangspunt blijkt daarbij te zijn dat de luchtvaartsector wordt beschermd tegen extra kosten. Mochten die kosten toch komen, dan moeten andere partijen dit op zich nemen. Kröger: ‘Geluidsoverlast is niet alleen heel vervelend maar ook ongezond. Mensen worden er echt ziek van. Schiphol lijkt zich nu ook nog eens onder haar aansprakelijkheid uit te manoeuvreren. Dan moeten wij als gemeenschap dus de kosten ophoesten. Dat is echt oneerlijk. ’

Kröger stelt vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de totstandkoming van het kettingbeding, over de inhoud van het contract en over de juridische houdbaarheid.