Met het wetsvoorstel van minister Asscher om de kindregelingen te hervormen gaan minima er op achteruit en wordt er te weinig geïnvesteerd in de kinderopvang. GroenLinks kan het voorstel, dat gaat over zaken zoals de kinderbijslag en de kinderopvangtoeslag, in deze vorm niet steunen.

Tweede Kamerlid Linda Voortman: “Bijna wekelijks gaat er een kinderopvangorganisatie failliet. Die afbraak van de kinderopvang wil GroenLinks stoppen. Dat doet het kabinet niet. Sterker nog: met alle bezuinigingen op de kinderopvang haalt het kabinet meer geld op dan de bedoeling was. Dat geld gaat naar de staatskas en niet, zoals GroenLinks wil, terug naar de kinderopvang.”

GroenLinks wil dat het kabinet gaat investeren in de kwaliteit en betaalbaarheid van kinderopvang. Het behouden van de meevaller van de kinderopvangtoeslag is een eerste stap. Daarnaast is het voor de partij niet acceptabel dat de hardste klappen van de hervorming van de kindregelingen terecht komen bij mensen met lage inkomens.

Voortman: “Een bijstandsmoeder gaan er door deze kabinetsmaatregelen maar liefst 4,5% op achteruit. Als iedere euro telt, dan  is zo’n korting niet te verteren. De klappen komen het hardst neer bij de mensen bij wie het de meeste pijn doet.”