In een reactie op vragen van GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk keerde minister Bot zich donderdag 2 september uitdrukkelijk tegen plannen om het begin van toetredingsonderhandelingen met Turkije uit te stellen tot 2006.

Het was het eerste optreden van buitenlandminister Bot als vertegenwoordiger van het Nederlandse voorzitterschap in het Europees Parlement. Hij werd flink aan de tand gevoeld over de voornemens van Nederland met betrekking tot de Turkse toetreding. Vóór het eind van het jaar moet daarover een besluit worden genomen.

In de ijskast
Lagendijk, voorzitter van de Turkije-delegatie, vroeg een reactie op een recent rapport van de AIV, de Nederlandse adviesraad internationale vraagstukken. De AIV, verbonden aan het ministerie van Buitenlandse Zaken, raadt de regering aan om zonodig het begin van onderhandelingen met Turkije twee jaar uit te stellen. Bot wil dit advies voorlopig in de ijskast zetten.

Volwaardig lidmaatschap
Bot wees ook ideeën voor een alternatief partnerschap tussen de EU en Turkije van de hand: zowel voor Turkije als voor de EU is een volwaardig lidmaatschap de enige denkbare optie, aldus Bot. Eerder deze week reageerde ook eurocommissaris Verheugen, wederom op vragen van Lagendijk, afwijzend op het idee om het begin van de onderhandelingen uit te stellen.

Lagendijk verheugd
De Europese Commissie zal  6 oktober a.s. haar rapport over de vooruitgang in Turkije sinds 1999 openbaar maken. Op basis van dit rapport zullen de EU-lidstaten bepalen of Turkije rijp is voor begin van de onderhandelingen over toetreding. Lagendijk is verheugd over de positieve opstelling van de CDA-minister. "In tegenstelling tot sommige van zijn partijgenoten maakt minister Bot duidelijk dat, wanneer Turkije rijp is voor de EU, Europa ook rijp is voor Turkije."