Er dient een 'Conventie' te komen voor bestuurlijke vernieuwing. Dat stelt GroenLinks vandaag voor tijdens het kennismakingoverleg in de Tweede Kamer met minister Pechtold. Deze Conventie moet de al decennia durende impasse rondom bestuurlijke vernieuwing doorbreken. De Conventie zou moeten worden samengesteld uit leden van Tweede- en Eerste Kamer, en vertegenwoordigers uit het lokaal en provinciaal bestuur. Minister Pechtold zou voorzitter kunnen worden.

Inspiratiebron voor dit idee is de wijze waarop de Europese Grondwet door een Conventie is opgesteld. Deze Conventie boekte succes, waar de traditionele Europese besluitvorming over de grondslagen van de Unie volledig was vastgelopen. Het is broodnodig ook in Nederland de bestuurlijke vernieuwing op een vernieuwende wijze ter hand te nemen. Noch Staatscommissies, noch coalitieakkoorden wisten vanaf begin jaren zeventig op dit terrein een doorbraak te bereiken.

In een Conventie zijn alle deelnemers gelijkwaardig, ligt er van te voren niets vast, en vinden alle debatten in de openbaarheid plaats. Minister Pechtold zou een geschikte voorzitter kunnen zijn, indien hij zich bereid verklaart zich echt onafhankelijk op te stellen. Voor hem is dit een ideale  manier om de gewenste brede consensus over bestuurlijke vernieuwing te bereiken.

De Conventie zou allereerst moeten debatteren over de probleemanalyse: welke problemen moeten we oplossen in de organisatie van onze democratie? Na overeenstemming hierover kan de discussie starten over concrete voorstellen voor nieuwe wetgeving. De 'Conventie bestuurlijke vernieuwing' zou uiterlijk eind 2005 zijn bevindingen dienen te presenteren.
De Conventie zou tweewekelijks op maandag of vrijdag kunnen vergaderen. Deskundigen en maatschappelijke organisaties kunnen worden gehoord.

GroenLinks zou in deze Conventie inzetten op een grotere greep van de kiezer op de machtsvorming en op de machtuitoefening. In het gebrek hieraan schuilt de grootste noodzaak tot bestuurlijke vernieuwing. Onder andere coalitieverkiezingen en referenda kunnen de kiezer machtiger maken en een grotere greep geven op de macht.

Wijnand Duyvendak