Vandaag heeft GroenLinks een actieplan gepresenteerd voor de bus, tram en metro. GroenLinks geeft hiermee een antwoord op de dramatische verslechtering van het Nederlandse stads- en streekvervoer in de laatste tien jaar.

In het laatste decennium is het aantal reizigers in de bus met bijna eenderde teruggelopen. Op het platteland bedroeg de daling van het aantal passagiers zelf 44%. Verder zijn in de laatste vijf jaar tijd 1.340 haltes verdwenen, waardoor grote delen van Nederland onbereikbaar zijn geworden. Het kabinet doet niets aan dit verval en is voornemens om extra te bezuinigen op het regionaal openbaar vervoer.
GroenLinks stelt voor om vanaf volgend jaar structureel 52 miljoen euro extra uit te trekken om het regionaal openbaar vervoer te versterken. Bovendien wil GroenLinks dat er geld wordt vrijgemaakt voor de komt van de tram in Nijmegen en Groningen.

GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak dient vandaag bij de begroting een amendement in waardoor het budget voor de bus, tram en metro met 4% per jaar stijgt. Deze extra uitgaven zijn nodig om het verval van het Nederlandse stads- en streekvervoer te stoppen. In de afgelopen vijf jaar daalde het aantal haltes jaarlijks met 9,5%, het aantal ritkilometers met 3,5% en aantal lijndiensten met 7,7%. Het kabinet heeft desondanks besloten om de jaarlijkse groei van het budget voor het regionaal openbaar vervoer te halveren. Met een amendement wil Duyvendak niet alleen deze bezuiniging ongedaan maken, maar bovendien extra geld vrijmaken. Hiermee kan de tram weer in het straatbeeld van Nijmegen en Groningen terugkeren.

Wijnand Duyvendak