GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver dient vandaag, op Wereldvoedseldag, een initiatiefwet in om voedselverspilling tegen te gaan. Zijn wet verplicht supermarkten om te publiceren wat en hoeveel voedsel zij weggooien.

Jesse Klaver: “Bijna een miljard mensen op de wereld lijden honger, maar tegelijkertijd gooien we één derde van al ons eten weg. Het is tijd dat de politiek actie onderneemt om de verspilling van voedsel terug te dringen.”

Het initiatiefwetsvoorstel ziet Klaver als een eerste stap in de strijd tegen voedselverspilling. Meer transparantie moet supermarkten inzicht geven in en bewustmaken van hun inkoopgedrag en verspilling. Bovendien geeft het consumenten een middel in handen om supermarkten te kunnen beoordelen en de politiek instrumenten om voedselverspilling tegen te gaan.

Jesse Klaver: “Als een supermarkt eten weggooit dan is dat niet alleen zonde van het eten, maar dan is ook de CO2 die is uitgestoten bij de bewerking, verpakking en het transport van al dat eten voor niets geweest. Transparantie is de eerste stap op weg naar bewustwording en het terugdringen van voedselverspilling.”

Foto: Floor Fortunati (Jesse Klaver eet op wereldvoedseldag soep van groenten die anders weggegooid zouden worden)