Vandaag presenteren GroenLinks-Kamerleden Tofik Dibi tijdens het debat over MBO-opleidingen in de Tweede Kamer en Ineke van Gent op ROC Ter Aa in Helmond zes voorstellen om het MBO te verbeteren. Wat GroenLinks betreft moet er extra geld komen voor het MBO, krijgen leerlingen recht op gratis bijles, wordt een onderwijslicentie ingetrokken na één jaar slecht presteren, worden bestuurders strenger aangepakt en komt er een betere invulling van de urennorm.

Volgens GroenLinks hebben het kabinet en teveel bestuurders de kwaliteit van het MBO te lang laten versloffen. Het gemiddelde opleidingsniveau van leraren is gedaald, net als het percentage onderwijzend personeel. Steeds meer lessen worden gegeven door instructeurs en praktijkbegeleiders.

GroenLinks is de situatie spuugzat en stelt nu in zes punten hoe de opleidingen binnen het MBO verbeterd kan worden. Goed onderwijs staat of valt met voldoende, gekwalificeerde leraren die tijd hebben om in hun leerlingen te investeren. Volgens Tofik Dibi schort het daar nu te vaak aan en moet er per direct meer geïnvesteerd worden in het MBO.

“Met een extra budget geldt wel dat er boter bij de vis geleverd moet worden. Een opleiding mag niet langer dan één jaar zeer zwak zijn en de lesuren moeten kwalitatief goed in elkaar zitten. Het geld moet zoveel mogelijk ten goede komen aan de leraren en andere onderwijswerkers. Ook wil ik dat leerlingen het recht krijgen om bijlessen te volgen en per direct over kunnen stappen naar een andere school”, aldus Dibi.

In de keuzes die GroenLinks maakt staat het beroepsonderwijs altijd op één. Zo’n 60% van de beroepsbevolking heeft een beroepsopleiding. Zonder timmermannen, verzorgenden, leidsters in de kinderopvang, secretaresses en elektromonteurs zijn we nergens in Nederland.

Dibi is kritisch naar de PvdA die onderwijs een aparte status wil geven, maar gisteren nog tegen een motie van GroenLinks en D66 stemde die bepleitte om niet te bezuinigen op onderwijs. “De PvdA vindt de ambitie om het onderwijs te verbeteren blijkbaar voldoende. Ik hoop echt dat de coalitiepartij het licht gaat zien en ook buiten verkiezingstijd bereid is om deze mooie woorden in daden om te zetten”, aldus Dibi.

Zes voorstellen voor een beter MBO

1. Nu investeren
Er moet per direct geïnvesteerd worden in het beroepsonderwijs. Met de €250 miljoen die er nu tijdelijk is, komt het mbo niet aan verbeteren toe. Het is immers net voldoende om de extra leerlingen op te vangen. Extra budget is nodig voor het aannemen van goed gekwalificeerd leraren, kleinere klassen en meer begeleiding.

2. Bijlessen betaald door ROC
Leerlingen zijn nu de dupe. Zij hebben nu recht op goed onderwijs en niets aan verbeteringen in de toekomst. Zij moeten per direct kunnen overstappen naar een andere school. En als zij het tekort aan onderwijs op een andere manier kunnen invullen (bijvoorbeeld door bijlessen, cursussen of particulier onderwijs) dan mogen ze de rekening neerleggen bij de school die dat eigenlijk had moeten verzorgen.

3. Niet langer dan één jaar zeer zwak
Een opleiding mag niet langer dan één jaar het predicaat zeer zwak dragen. Is er na één jaar geen verbetering opgetreden, dan wordt de onderwijslicentie ingetrokken.

4. Eisen stellen aan bestuurders
Zwakke besturen moeten kunnen worden aangepakt. GroenLinks is klaar met de papieren werkelijkheid van het zoveelste verbeterplan. Aan leraren stellen wij allerlei eisen, om bestuurder te worden heb je alleen het juiste netwerk nodig. GroenLinks stelt voor criteria op te stellen voor goede bestuurders.

5. Een overheadtax van 30%
Het kabinet heeft via het ‘Convenant LeerKracht’ extra geld beschikbaar gesteld om ervoor te zorgen dat ook in het MBO meer goede docenten kunnen worden aangetrokken en daarna ook nog carrière kunnen maken. Maar zetten de ROC’s ook echt dat geld voor dat doel in? Het aantal docenten blijft verhoudingsgewijs afnemen t.o.v. de rest van de formatie. Van elke euro gaat er volgens de ‘benchmark’ aantoonbaar maximaal 0,45 eurocent naar de man of vrouw op de vloer. Dan is het geen wonder dat het onderwijs op veel plaatsen onder de maat is. GroenLinks pleit voor het wettelijk vastleggen dat er maximaal 30% van elke euro naar de overhead mag gaan op de ROC’s. Daarbij hoort een strakke definiëring van wat dat primaire proces inhoud. Dan komt er ook weer ruimte voor goed en gedegen onderwijs.

6. De urennorm moet kwalitatief goed zijn ingevuld
De onderwijstijd van 850 uur wordt ingevuld met goede lessen. 10% van de lessen wordt nu gegeven door onbevoegd personeel, de beroepspraktijkvorming (leren en werken) hangt er eigenlijk een beetje bij. GroenLinks wil scholen uitdagen door elk van die uren zinvol te maken en van het onderwijs één geheel. Net als bij competentiegericht onderwijs: laat leraren in teamverband nadenken over hun curriculum. Daar gaan politieke partijen niet over, maar de inspectie moet de kwantiteit en de kwaliteit van het onderwijs handhaven. GroenLinks zegt in ieder geval: geen onbevoegden voor de klas in het MBO en een goede invulling van die 850 uur.