Tweede Kamerlid Suzanne Kröger wil tekst en uitleg van minister van Nieuwenhuizen (infrastructuur) over de berichtgeving dat vanaf het nieuwe vliegveld Lelystad mogelijk 60.000 vliegtuigen per jaar vertrekken en landen.

Tot nog toe waren omwonenden in de veronderstelling dat het om maximaal 45.000 vliegtuigen per jaar zou gaan. Het nieuws sterkt GroenLinks in de opvatting dat de plannen voor vliegveld Lelystad van tafel moeten.

Voor Lelystad Airport is een zogenaamde geluidsruimte vastgesteld, de bij elkaar opgetelde gemiddelde herrie van 45.000 vluchten. Maar dat aantal ligt, naar nu blijkt, niet vast. In de toekomst zou met andere vliegtuigen veel meer gevlogen kunnen worden en komen er dus veel vaker vliegtuigen overvliegen dan afgesproken. Omwonenden krijgen geen garanties en moeten maar gewoon vertrouwen op de rekenmodellen van het ministerie en de afspraken met de luchthaven.

Kröger: “Dit nieuws is exemplarisch voor de manier waarop bewoners al jaren misleid en besodemieterd worden door de overheid en de luchtvaartlobby. Dit gedrag noemen bewoners inmiddels ‘schiphollen’: rommelen met getallen en het opbouwen van een papieren werkelijkheid zodat de belangen van het grote bedrijfsleven winnen van bewoners. Dit is nu de zoveelste keer, bewoners zijn terecht woedend.”

Kröger roept minister van Nieuwenhuizen naar de Kamer om verantwoording af te leggen en uitleg te geven. GroenLinks wil dat het kabinet afziet van de plannen voor vliegveld Lelystad.

Kröger: “Een toename van het aantal vluchten is niet alleen een probleem voor de bewoners die de vliegtuigen op lage hoogte horen overvliegen, maar ook extra schadelijk voor het klimaat en de luchtkwaliteit. Deze plannen moeten van tafel.”

De discussie over vliegveld Lelystad ligt uiterst gevoelig in politiek Den Haag. Om de druk op de coalitiepartijen op te bouwen organiseert GroenLinks als protest dinsdag een Meetup in Zwolle waar onder meer Jesse Klaver, Suzanne Kröger en Leon Adegeest van bewonersorganisatie Hoog Overijssel spreken.