Suzanne Kröger (GroenLinks): “De situatie bij Tata Steel is niet meer in de hand te houden. De regels die er nu zijn om de uitstoot van Tata in bedwang te houden werken niet. Dit is een onhoudbare situatie voor de omwonenden en de natuur.”

GroenLinks is al langer kritisch op de vervuilende staalproducent en heeft er al eerder op gewezen dat sluiting van het meest vervuilende onderdeel, de Kooks 2 fabriek, noodzakelijk is. Omwonenden zeggen al jaren dat de uitstoot van Tata Steel grote gevolgen heeft voor hun gezondheid. Uit eerder onderzoek bleek dat in de regio rondom Tata 51 procent meer kankergevallen zijn dan het landelijke gemiddelde. Het RIVM meldde vorig jaar al dat de concentratie fijnstof vele malen hoger is dan op andere plekken in Nederland. Ook worden er meer acute gezondheidsklachten gemeld.

Kröger: “Al te lang zijn de belangen van de industrie boven die van mensen gesteld. Kinderen worden ziek, buitenspelen kan schadelijk zijn en de natuur lijdt onder de stikstofuitstoot. Het stelsel is kapot en de overheid heeft er geen controle meer over. Er moeten snel stappen gezet worden, anders is het de vraag of Tata Steel hier een toekomst heeft.”

Woensdag 26 januari is er een Kamerdebat over Tata Steel.

Suzanne Kröger staand

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.