Nederland heeft een Wandeloffensief nodig. De wandelaar moet weer ruimte krijgen. GroenLinks vindt dat wandelaars het recht moeten krijgen om langs waterwegen te wandelen. Bij de aanleg van nieuwe wegen en sporen moet er een oversteekplaats voor wandelaars zijn. En er moet een Rijkswandelnota komen.

GroenLinks wil dat wandelaars het recht krijgen om te wandelen langs alle waterwegen die breder zijn dan drie meter. Verder moet er bij de aanleg van nieuwe infrastructuur (autowegen en spoorlijnen) die bestaande wandelpaden doorkruist, verplicht een oversteekplaats voor wandelaars in de projectkosten worden opgenomen. Het Rijk moet een Rijkswandelnota opstellen waarin landelijke spelregels staan om de wandelaar weer de ruimte te geven. Op deze manier wil GroenLinks ervoor zorgen dat de wandelaar terrein terugwint dat nu in hoog tempo verloren gaat.

Er verdwijnen op dit moment aan de lopende band wandelpaden door aanleg van nieuwe snelwegen en spoorlijnen (HSL, Betuweroute). Op veel plekken kunnen wandelaars nog maar om de twee of meer kilometer een weg of spoorweg oversteken. Dat betekent voor wandelaars een eind omlopen of het einde van een route. Ook door het sluiten van gelijkvloerse spoorwegovergangen verdwijnen veel wandelmogelijkheden. Alleen al de laatste vier jaar zijn bijna 300 – vaak kleine - spoorwegovergangen gesloten en het einde hiervan is nog lang niet in zicht. GroenLinks pleit voor fiets- en wandelvriendelijke alternatieven, zoals klap- of draaihekjes.

Wijnand Duyvendak biedt vandaag aan de voorzitter van de Tweede Kamer een nota aan waarin deze voorstellen zijn verwoord. Hij wil hierover een debat met de andere leden van de Tweede Kamer en met de minister van Verkeer en Waterstaat. Hij hoopt dat als resultaat hiervan de Tweede Kamer de minister zal verzoeken een nationaal wandeloffensief op te stellen.

De initiatiefnota staat hier.

Wijnand Duyvendaak