De Tweede Kamerfractie van GroenLinks heeft ingestemd met de nieuwe natuurwet. Nadat de wet op een aantal essentiële punten is veranderd kan met de nieuwe wet de natuur beter en actiever worden beschermd dan in de oude situatie. GroenLinks-Tweede Kamerlid Grashoff: “Ik zie in deze wet grote delen terug van de initiatiefnota ‘Mooi Nederland’ die ik samen met D66 en PvdA heb geschreven. Samen met diverse natuurorganisaties zien wij deze wet als een echte verbetering.”

Voor GroenLinks is het belangrijk dat de nieuwe wet de intrinsieke waarde van natuur als uitgangspunt heeft. Grashoff: “Natuur is belangrijk van zichzelf. Niet omdat zij ten dienste van mensen staat”. Daarnaast biedt deze wet niet alleen passieve bescherming maar vooral ook middelen om de natuur actief te beschermen en te versterken.

Grashoff: “Op mijn initiatief wordt er gewerkt aan een landsdekkend Programma Weidevogels waarmee we kunnen zorgen dat er weer meer grutto’s, tureluurs en kieviten op onze weides gaan broeden.”

Dankzij een mede door GroenLinks ingediend amendement zal bovendien de landschappelijke waarde van natuur beter worden beschermd. Nederland kent bijzonder en uniek landschap dat het waard is om te behouden. In 2012 zette Grashoff de bescherming van landschappelijke waarde op de politieke agenda.

Over de jachtparagraaf in de wet blijft GroenLinks zeer kritisch.

Grashoff: “Het was veel beter geweest als de regels voor de jacht fors waren aangescherpt.”

Grashoff waarschuwt dat deze wet geen excuus is om op de lauweren te gaan rusten: “Een goede wet is nog geen goede natuur. We moeten nu aan de bak om met de middelen die deze wet biedt de natuur in Nederland écht te versterken.”