Terwijl in veel landen het spoor nog maar amper bijkomt van mislukte liberaliseringsexperimenten presenteert de Europese Commissie woensdag 3 maart nieuwe liberaliseringsplannen voor het internationale personenvervoer. Voor GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk is verdere liberalisering van het personenvervoer geen optie.

Gebrekkig en duur openbaar vervoer baart de Europeanen zorgen, blijkt uit het Eurobarometer onderzoek naar publieke diensten. In Nederland publiceerde de Raad voor Verkeer en Waterstaat onlangs een rapport over falende marktwerking op het spoor.

Goederen of personen
Lagendijk: "Groenlinks maakt een scherp onderscheid tussen liberalisering van het goederenvervoer en liberalisering van het personenvervoer. Het vervoer van goederen door Europa per trein moet bevorderd worden opdat het de concurrentie met het alles verstoppende vrachtvervoer over de weg kan aangaan. Liberalisering is daarbij een geëigend en noodzakelijk middel. Het op de markt gooien van het personenvervoer daarentegen maakt de organisatie van een efficiënt en milieuvriendelijk openbaar vervoer ondergeschikt aan het streven naar winst van particuliere bedrijven. Die weg moeten we niet op."

Internationaal
De falende marktwerking geldt in eerste instantie het vervoer in het binnenland, zoals in Engeland te zien is. Maar het internationale personenvervoer wordt er ook niet beter op. Zo kent de Thalys een weinig flexibel reserveringssysteem en dreigt de snelle verbinding naar Frankfurt alweer te verdwijnen. De verbinding van Nederland met Brussel moet het doen met versleten locomotieven omdat de stroomvoorziening tussen Nederland en België nog niet geharmoniseerd is. Met grote regelmaat zijn er grote vertragingen of vallen treinen zelfs uit. Lagendijk: “De internationale treinverbindingen moeten op den duur een goed alternatief bieden voor reizen per vliegtuig binnen Europa. Op die manier kunnen we geluidsoverlast en milieubelasting van het vliegverkeer terugdringen.”