Klaver: “Hoe bescherm je de democratie tegen aanvallen van binnenuit? Door stelling te nemen en een grens te trekken. GroenLinks gaat niet samen met extreem-rechts deelnemen aan een gemeentebestuur. En ik roep mijn collega-partijleiders op dezelfde democratische grens te trekken.”

In meer dan 60 gemeentes doen Forum voor Democratie, de PVV of beide partijen mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Hoewel veel partijen op landelijk niveau al langer weigeren met deze partijen samen te werken, is het een nieuwe stap om ook het vormen van lokale coalities met hen uit te sluiten. Zo besloten de VVD en het CDA in 2020 in Brabant, na protesten van Farmers Defence Force, een coalitie met Forum voor Democratie aan te gaan.

Klaver: “Wij willen na de gemeenteraadsverkiezingen onderhandelen over woonbeleid en verbetering van sociale voorzieningen. Niet over de spelregels van de democratische rechtsstaat. Die staan vast.”

Klaver zei al eerder dat hij vreest dat Nederland afkoerst op politiek geweld. Wetenschappers en journalisten worden steeds vaker doelwit van bedreigingen. FvD roept op tot tribunalen en het opsporen, vervolgen en berechten van politieke tegenstanders. De politie en de huidige rechterlijke macht zijn daarbij volgens FvD niet te vertrouwen.

Klaver: “In de Verenigde Staten bestormde een menigte het parlement na een oproep van Trump. Laat het in Nederland niet zover komen. Ook hier zijn er politici die mensen ophitsen, tegenstanders intimideren en zich weigeren neer te leggen bij besluiten van democratische meerderheden. Het is tijd om op te staan en een duidelijk signaal te laten horen: dit is niet normaal. Dit is niet acceptabel in een democratie.”

Afbeelding van 2 mensen bij het GroenLinks congres in 2019

Word deel van de oplossing

Als lid maak je GroenLinks sterker in de strijd voor onze idealen, hoe groter onze partij, hoe meer we voor elkaar krijgen.