In het Europees Parlement vecht GroenLinks sinds jaar en dag voor een verbod op zeehondenbont in Europa. De vele e-mailtjes die de afgelopen dagen binnenstroomden beschouwt Europarlementariër Kathalijne Buitenweg dan ook als een hart onder de riem. "Het helpt mij om mijn collega's in het parlement en de Europese ministers te overtuigen." Al in 2006 nam het Europees parlement, mede op initiatief van de Groenen, een schriftelijke verklaring aan over de zeehondenjacht. De boodschap was duidelijk: Er moet een verbod op zeehondenbont komen.

De Europese Commissie is nu met een voorstel gekomen, maar daarin wil ze een uitzondering maken voor 'humaan verkregen' zeehondenbont. GroenLinks wil deze uitzondering eruit, want zeehondenjacht is nooit humaan.

GroenLinks knokt voor een algeheel bontverbod. Kathalijne Buitenweg: "We hebben in Europa sinds dit jaar al een verbod op honden- en kattenbond, binnenkort komt daar een verbod op zeehondenbont bij. Maar we moeten natuurlijk de mishandeling van alle dieren om hun bont even hard aanpakken. Een nerts heeft ook gewoon recht op bescherming."