Woensdag is bekend geworden dat het Turkse Hof van Cassatie heeft besloten de Koerdische parlementariër Leyla Zana voorlopig in vrijheid te stellen. Volgens GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk is dit een hele belangrijke stap in het Turkse
hervormingsproces, maar zal een hernieuwd proces in het najaar echte duidelijkheid moeten scheppen over de mate waarin de mensenrechten in Turkije worden gerespecteerd.

Het Turkse Hof van Cassatie heeft vandaag een proces dat in het voorjaar plaats heeft gevonden onrechtmatig verklaard. Dit proces betrof een heropening van de oorspronkelijke rechtszaak uit 1994 tegen Zana en drie Koerdische collega-parlementariërs. Het hof verklaarde het tweede proces onder andere onrechtmatig omdat de verdediging van Zana geen eigen getuigen mocht horen. De drie collega-parlementariërs zijn eveneens voorlopig in vrijheid gesteld.

Het hof heeft dan ook besloten dat dit tweede proces in het najaar moet worden overgedaan. ,,Dit is absoluut een dag van vreugde, een dag met geweldig nieuws voor Zana en haar familie. Wat betreft de beoordeling door de Europese Unie van de mate waarin de mensenrechten in Turkije worden
gerespecteerd, zal in het najaar meer duidelijk worden. Dan moet blijken of het in Turkije mogelijk is om in een dergelijke gevoelige kwestie een eerlijk proces te voeren. Daarvan zal het uiteindelijke oordeel van de EU voor een belangrijk deel afhangen", aldus Lagendijk.

Joost Lagendijk is in het Europees Parlement voorzitter van de interparlementaire delegatie met Turkije. Zie ook: dossier: Turkije en de EU