GroenLinks wil dat zorgtoeslag direct over gemaakt kan worden naar de zorgverzekeraar wanneer iemand een betalingsachterstand van drie maanden heeft. Op deze manier wordt voorkomen dat mensen onnodig diep in de schulden raken. Daarom vraagt de partij vandaag in een debat aan de minister  om aan te slag te gaan om dit mogelijk te maken.

Het kabinet heeft op initiatief van GroenLinks onderzocht of het mogelijk is om zorgtoeslag direct naar zorgverzekeraars over te maken wanneer mensen een betalingsachterstand hebben. Hiervoor bleken meerdere opties te zijn. GroenLinks wil nu dat de minister de meest kansrijke opties verder uitwerkt.

De schuldenproblematiek in Nederland is groot. Maar liefst één op de vijf huishoudens heeft momenteel risicovolle schulden. En één op tien huishoudens heeft zelfs problematische schulden. De grootste schuldeiser bij deze huishoudens is de overheid zelf. Het kabinet moet actie ondernemen om zoveel mogelijk mensen uit de schulden te krijgen en ervoor te zorgen dat er niet nog meer mensen met schulden te maken krijgen. Dit voorstel is een goede eerste stap.

GroenLinks staat niet alleen in het voorstel de zorgtoeslag direct over te maken aan de zorgverzekeraars. Ook de Belastingdienst, de zorgverzekeraars en verschillende maatschappelijke organisaties zijn enthousiast. Daarom wil de partij dat de minister nu de daad bij het woord voegt zodat het meest kansrijke voorstel zo snel mogelijk van start kan gaan.

Corinne Ellemeet: “Veel mensen hebben schulden die vaak worden verergerd door de overheid. Daar moet verandering in komen. Het direct overmaken van de zorgtoeslag is slechts het begin van de oplossing, maar wel een heel belangrijk begin. Hiermee zorgen we ervoor dat mensen geen geld uit gaan geven dat ze eigenlijk niet hebben. Ik wil dat de minister nu doorpakt en ervoor zorgt dat dit snel ingevoerd kan worden.”