De fracties van GroenLinks in de Randstad verbinden voorwaarden aan de vorm en verwachte effecten van de kilometerheffing, alvorens te kunnen instemmen met de vervanging van rekeningrijden door de kilometerheffing.

De GroenLinks-fracties hebben tot nu toe het voornemen voor beprijzing van het wegverkeer middels een spitstarief gesteund. Bovendien hebben de GroenLinks-fracties in de provincies Utrecht en Zuid-Holland en de steden Utrecht, Rotterdam en Amsterdam ingestemd met de ‘BOR’-akkoorden voor een spitstarief en voor investeringen.

Nu de plannen voor rekeningrijden door minister Netelenbos mogelijk eenzijdig geschrapt worden, vindt GroenLinks vervanging van het rekeningrijden door een kilometerheffing alleen aanvaardbaar onder de volgende voorwaarden:

- differentiëren naar plaats en tijd (spits);

- minimaal in de gehele Randstad;

- minimaal een vergelijkbaar effect als beoogd met rekeningrijden

(minder mobiliteit en 25% minder files op betreffende wegen);

- uiterlijk in 2003 invoeren.

In het geval dat de kilometerheffing niet aan deze eisen voldoet, breekt minister Netelenbos met de BOR-contracten indien zij toch voor de kilometerheffing kiest. In dat geval zullen de GroenLinks-fracties de vervanging van rekeningrijden door deze heffing niet steunen en staan ook de andere delen van de BOR-akkoorden, namelijk de investeringen, voor alle fracties van GroenLinks weer ter discussie.

GroenLinks Amsterdam Herma Hofmeier

GroenLinks Rotterdam Gerard Lappee

GroenLinks Utrecht Robert Giesberts

GroenLinks Den Haag Niek Rozenburg

GroenLinks Zuid Holland Bart Dekkers

GroenLinks Noord Holland Klaas Breunissen

GroenLinks prov. Utrecht Michiel van de Sande

GroenLinks Tweede Kamer Hugo van der Steenhoven