150 km extra asfalt ten koste van gemarginaliseerd bus- en tramnet

Het kabinet heeft besloten tot zeer grote bezuinigingen op het stad- en streekvervoer, zo meldt verkeersminister de Boer vanmorgen in de Volkskant. Gevolg is dat de strippenkaart fors duurder zal worden en het aanbod van bus en tram kleiner. Dit is nu juist wat we niet moeten doen. Deze plannen hebben ingrijpende sociale gevolgen voor mensen die afhankelijk zijn van het stads- en streekvervoer. Ook de consequenties voor het milieu zijn niet te overzien als nog meer mensen de auto worden ingejaagd. Wijnand Duyvendak (GroenLinks woordvoerder verkeer) pleit daarom voor een doorrekening van de plannen van De Boer door het CPB en RIVM.

Doorrekening door CPB en RIVM laat zien dat het GroenLinks programma daadwerkelijk leidt tot minder files, en veel winst op terrein van het milieu en leefbaarheid. GroenLinks pleit voor extra investeringen in openbaar vervoer, geen nieuw asfalt en het beprijzen van het autoverkeer. Dit kabinet doet precies het tegenovergestelde.

Minister de Boer wil de files op een zeer kortzichtige manier te lijf: 150 kilometer asfalt erbij. Maar juist dat is een uitnodiging om vaker de auto te pakken. Zo ongeveer alle deskundigen zijn het erover eens dat meer asfalt leidt tot meer autoverkeer en uiteindelijk weer tot meer files, meestal al binnen een paar jaar en dan vaak nog langer. Dit is geen slimme en effectieve oplossing, maar een (asfalt-)zwart scenario.

Ook het niet handhaven op de eerste tien kilometer overschrijding van de maximumsnelheid, zoals de minister voorstelt wekt bevreemding. Dit zal serieuze gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid, voor de leefbaarheid en het halen van de Kyoto-doelstellingen. Niet handhaven leidt in de praktijk tot een nieuwe grens aan de maximumsnelheid. Tachtig kilometer op provinciale wegen wordt negentig, waar het nu honderd is op de snelweg honderdtien, en honderdtwinig wordt honderddertig.

Wijnand Duyvendak