Het GroenLinks Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak wil dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat haast maakt met de wijziging van de regelgeving over fietsverlichting. Wijnand Duyvendak wil dat het toegestaan wordt om fietsverlichting óók op de jas of tas te dragen.

Een groot deel van de fietsers - zeker in de grote steden - kiest nu al voor verlichting op de jas of tas. Deze vorm van verlichting is minder gevoelig voor vandalisme en diefstal dan de reguliere fietslampjes. Afneembare lampjes op de jas of tas zijn echter volgens het huidige Voertuigreglement niet toegestaan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beraadt zich momenteel op een mogelijke modernisering.

Uit een onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat blijkt dat twee op de drie fietsers geen correcte fietsverlichting voerde. De fractie van groenLinks vindt dan ook dat de prioriteit moet liggen bij de aanwezigheid van zichtbare verlichting, waarbij de voorkeur uit moet blijven gaan naar verlichting op de fiets, maar ook andere vormen zijn toegestaan. Een op dit punt te gedetailleerde regelgeving lijkt nu immers contraproductief te werken. Het doel moet zijn om uit oogpunt van verkeersveiligheid zo veel mogelijk fietsers zichtbaarder te maken; niet om een verouderde regel strikt na te leven. En als het er om gaat zo veel mogelijk fietsers zichtbaar te maken, dan is de vorm van de verlichting daarbij van ondergeschikt belang.

Wijnand Duyvendak