GroenLinks wil Algemene Groene Beschouwingen. Nu kennen we naast de Algemene Politieke Beschouwingen alleen Algemene Financiële Beschouwingen. De kamer debatteert tijdens die Financiële Beschouwingen tweevolle dagen over geld. GroenLinks vindt naast geld ook de kwaliteit van ons leven, onze leefomgeving en ons milieu belangrijk.

GroenLinks wil Algemene Groene Beschouwingen. Nu kennen we naast de  Algemene Politieke Beschouwingen alleen Algemene Financiële Beschouwingen. De kamer debatteert tijdens die Financiële Beschouwingen twee volle dagen over geld. GroenLinks vindt naast geld ook de kwaliteit van ons leven, onze leefomgeving en ons milieu belangrijk.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: “Het gaat om de duurzame economie van morgen en dus om groene banen, om schoner vervoer en verstandig omgaan met onze kostbare grondstoffen.” De verduurzaming van Nederland valt niet onder één minister of ministerie. Het beleid is versnipperd en daardoor te weinig effectief. Nederland haalt de duurzaamheidsdoelen niet. Van Tongeren: “Het is hoog tijd dat het kabinet samenhangende maatregelen gaat nemen. Het gaat over de toekomst van Nederland en onze kinderen.”

Volgens het voorstel van GroenLinks zou het kabinet jaarlijks moeten laten zien welke stappen ze willen nemen om Nederland toekomstbestendig te maken. Het kabinet rekent van alle voorgenomen maatregelen in de miljoenennota  door wat de financiële effecten zijn. GroenLinks stelt voor dat zo'n doorrekening ook gebeurt voor de duurzaamheidseffecten van het kabinetsbeleid.  De kamer kan de maatregelen van het kabinet dan integraal beoordelen en bespreken in de Groene Algemene Beschouwingen.

"Nederland klaar maken voor de toekomst is veel meer dan alleen het huishoudboekje op orde brengen"' aldus Van Tongeren: “Stel je voor dat we niet alleen twee dagen debatteren over zes miljard euro maar ook over hoe we zeventien miljoen mensen duurzaam laten leven en werken in ons land.”
Liesbeth van Tongeren dient vanavond tijdens het debat over het Energieakkoord een motie in.