De regering moet geen steun geven aan de Europese richtlijnen voor softwarepatenten. Het huidige voorstel leidt tot dure en onbetrouwbare software voor de gebruikers en is slecht voor de innovatie in de software sector. Kees Vendrik wil dat het Europese Parlement de kans krijgt om een beter voorstel af te dwingen.

In een spoeddebat dat mede op initiatief van GroenLinks plaatsvindt, pleit Kees Vendrik ervoor dat Nederland haar steun intrekt voor het Europese voorstel voor softwarepatenten. Dat is nodig om een politiek akkoord in de raad van ministers te voorkomen. Een akkoord zou een octrooi op software mogelijk maken. Dat is onwenselijk omdat onvoldoende gewaarborgd is dat een octrooi alleen wordt verleend bij werkelijk technische uitvindingen. De kans is groot dat grote marktpartijen die octrooien handig zullen gebruik om de markt af te schermen. Dat is zeer in het nadeel van de kleine en innovatieve software ontwikkelaars. De consument is daarvan uiteindelijk de dupe, omdat hierdoor de kwaliteit omlaag gaat en de prijzen omhoog.

GroenLinks heeft niet alleen grote bezwaren tegen de inhoud van de richtlijn, maar ook tegen de wijze waarop dit akkoord wordt doorgedrukt. Polen heeft tot twee keer toe een akkoord geblokkeerd. Ook het Duitse Parlement is tegen de huidige voorstellen. Maar ondanks alle weerstand lijkt er toch een politiek akkoord te komen. In het voorjaar nam de Kamer de motie Van Dam aan, waarin de regering wordt gevraagd haar steun in te trekken. De regering interpreteert die motie echter zodanig ruim dat zij haar steun voor het voorstel niet heeft ingetrokken. De regering volstond met het indienen van een schriftelijke verklaring waarin zij de zorgen van de Tweede Kamer uitte. GroenLinks hoopt dat de Kamer er vanmiddag in slaagt de regering tot actie aan te zetten: de Nederlandse steun moet worden ingetrokken. Daarmee krijgt het Europese Parlement de ruimte om zich opnieuw over de plannen te buigen en te zorgen voor een beter voorstel.

Kees Vendrik