Kees Vendrik (GroenLinks) zal morgen pleiten voor een Kamerdebat deze week over de (gedeeltelijke) nationalisatie van Fortis. Het besluit van het kabinet om een belang van 49% in Fortis Nederland te kopen is helaas onvermijdelijk.

De vertrouwenscrisis tussen aandeelhouders en het Fortis-bestuur afgelopen week dreigde uit te groeien tot een algehele vertrouwensbreuk tussen publiek en bank. Dat te voorkomen is een publiek belang. Wel roept deze noodmaatregel vragen op over de toestemming van Wellink en Bos vorig jaar om ABN AMRO door Fortis te laten overnemen. Het lijkt erop dat Fortis zich vertilt heeft aan de aankoop.

De huidige positie van ABN AMRO is eveneens onduidelijk. Ook de gekozen constructie roept vragen op: Welke alternatieven lagen er op tafel? Hoe wordt de benodigde 4 miljard gefinancierd? Wiens aandelen worden door de Staat overgenomen en tegen welke prijs? Wat zijn de voorwaarden die het kabinet aan deelname heeft gesteld? Waarom is gekozen voor een minderheidsbelang van 49%? Wie behoudt de grootste zeggenschap? Welke afspraken zijn er gemaakt over het nieuwe bestuur van Fortis en welke invloed heeft de overheid op de koers van Fortis en de voorgenomen verkoop van AMB Amro? Zijn er afspraken gemaakt om de beloningen van de Fortis-top aan banden te leggen? Wat betekent de reddingsacties voor de werknemers van Fortis; komen er mensen op straat te staan? Hoe groot is de kans dat de belastingbetaler straks opdraait voor slecht bestuur bij Fortis?

De kredietcrisis heeft het falen van vrije financiële markten blootgelegd. We betalen nu de prijs voor 25 jaar deregulering en ongeremde internationalisering van de financiële sector. Het roer moet om.

Kees Vendrik