Het eigen risico in de zorg moet worden afgeschaft. Dat staat in het verkiezingsprogramma van GroenLinks dat morgenavond wordt gepresenteerd. “Ziek zijn is geen eigen risico,” zegt Jesse Klaver in een interview met het Algemeen Dagblad.

“Lang geleden is het eigen risico in de zorg ingevoerd met de gedachte dat iedereen bewuster omgaat met de zorg,” zegt Klaver. “Maar ziek zijn is geen eigen risico. Het effect van het eigen risico is dat mensen zorg zijn gaan mijden. In mijn vriendenkring is iemand van de fiets gevallen die niet naar de dokter wilde met haar pijnlijke ribbenkast. Ze was bang bij doorverwijzing de vervolgkosten niet te kunnen betalen. Je kunt niet zeggen: eigen schuld dikke bult omdat u ziek bent.’’

Na afschaffing van het eigen risico zullen mensen sneller een beroep doen op zorg, voorspelt het Centraal Planbureau (CPB). Dat zou de overheid 630 miljoen euro kosten, 0,8% van de totale zorgkosten. Volgens Klaver is het beter als mensen niet langer zorg mijden uit vrees voor hoge kosten: "Mensen die het bezoek aan de dokter alleen maar uitstellen, hebben op den duur veel meer zorg nodig. Je kan er maar beter vroeg bij zijn.’’

In totaal kost het afschaffen van het eigen risico volgens het CPB 3,7 miljard euro. Klaver wil dat betalen door een zwaardere belasting op vermogen, bedrijfswinsten en de aanpak van belastingontwijking door te voeren.

Morgenavond presenteert Klaver zijn volledige verkiezingsinzet in een speech in De Melkweg in Amsterdam.