De Europese Commissie moet niet langer wachten met een Europese regeling voor de werktijden van het cockpitpersoneel in vliegtuigen. Theo Bouwman, lid van het Europees Parlement voor GroenLinks, stelt dit aan de orde in vragen aan de Europese Commissie.

Straatsburg, 14 februari 2000,

Persbericht

GroenLinks wil Europese regeling werktijden cockpitpersoneel

De Europese Commissie moet niet langer wachten met een Europese regeling voor de werktijden van het cockpitpersoneel in vliegtuigen. Theo Bouwman, lid van het Europees Parlement voor GroenLinks, stelt dit aan de orde in vragen aan de Europese Commissie. De vragen zijn medeondertekend door Carla Peijs (CDA).

Aanleiding voor de vragen zijn verontrustende resultaten van onderzoeken in Duitsland en de VS naar de werktijden van cockpitpersoneel. Recent onderzoek van het Duitse instituut voor lucht- en ruimtevaart (DLR) uit Keulen heeft aangetoond dat te lange werktijden de veiligheid in gevaar brengen. Bij onafgebroken diensten van langer dan 10 uur 's nachts en 12 uur overdag treedt oververmoeidheid en concentratieverlies bij het cockpitpersoneel op.

Gelijksoortig onderzoek van de NASA in de VS heeft hetzelfde resultaat opgeleverd. Op basis daarvan is voor de gehele Verenigde Staten een maximum werktijd vastgesteld van 10 uur 's nachts en 12 uur overdag.

De regelgeving van de EU-lidstaten loopt uiteen. De regels van Nederland zijn ruim met een maximum van 14,5 uur en een uitloop naar 16 uur.

Zie ook Persbericht Tweede Kamerfractie

Bijgesloten de volledige tekst van de vragen. Nadere informatie bij Hein Verkerk.

Urgente schriftelijke vraag aan de Europese Commissie over de werktijden van cockpitpersoneel

Door Theo Bouwman V

en Carla Peijs EVP

Het Nederlandse Tv-programma Netwerk van 21 januari j.l. was gewijd aan de werktijden van cockpitpersoneel in vliegtuigen. Hierbij bleek dat zeer lange werktijden van 14 uur of meer geen uitzondering zijn. Dit geldt met name voor chartermaatschappijen.

Recent onderzoek van het Duitse instituut voor lucht- en ruimtevaart (DLR) uit Keulen heeft aangetoond dat te lange werktijden de veiligheid in gevaar brengen. Bij onafgebroken diensten van langer dan 10 uur 's nachts en 12 uur overdag treedt oververmoeidheid en concentratieverlies bij het cockpitpersoneel op.

Gelijksoortig onderzoek van de NASA in de VS heeft hetzelfde resultaat opgeleverd. Op basis daarvan is voor de gehele Verenigde Staten een maximum werktijd vastgesteld van 10 uur 's nachts en 12 uur overdag.

De regelgeving van de EU-lidstaten loopt uiteen. De regels van Nederland zijn ruim met een maximum van 14,5 uur en een uitloop naar 16 uur.

* Zijn de onderzoeken van NASA en de DLR bij de Commissie bekend?

* Is de Commissie het met ons eens dat het, gezien de uitkomsten van deze onderzoeken, onverantwoord is om cockpitpersoneel langer achter elkaar te laten werken dan aanbevolen door NASA en de DLR?

* Is de Commissie het met ons eens dat het voor de goede werking van de interne markt van belang is dat alle lidstaten dezelfde op veiligheid gebaseerde werktijden hanteren?

In de toelichting van het rapport Smet (PE 231.524)over de wijziging van richtlijn 93/104/EG, betreffende een aantal aspecten van de organisatie van de arbeidstijd, staat onder punt 5 dat de Commissie heeft beloofd voor het vluchtpersoneel met een voorstel te komen.

* Zal de Commissie hierbij ook voorstellen de genoemde wetenschappelijke aanbevelingen over te nemen en vast te leggen in de richtlijn?

* Zo ja, voor wanneer zal dat gebeuren?