Vandaag presenteert GroenLinks opnieuw een tegenbegroting en, net als vorig jaar, een klimaatbegroting. Het is een alternatief voor de begroting die het kabinet op Prinsjesdag presenteerde. Er zijn andere politieke keuzes nodig. Voor eerlijk delen, voor een ambitieus klimaatbeleid en voor het verdedigen van onze vrijheid.

Jesse Klaver: “De hoogste inkomens zijn er onder Rutte-II in euro’s zes keer zoveel op vooruit gegaan dan de laagste inkomens. Dat noem ik niet eerlijk delen. In onze tegenbegroting zetten wij forse stappen om de groeiende ongelijkheid tegen te gaan.”

Het kabinet trekt 450 miljoen extra uit voor veiligheid en justitie. Naar Italiaans voorbeeld wil GroenLinks dat er net zoveel wordt geïnvesteerd in onze vrijheid.

Klaver: “Het kabinet investeert extra in veiligheid. Terecht. We moeten ons wapenen tegen terreur. We moeten onze vrijheid niet alleen verdedigen, maar ook verder ontwikkelen, versterken en vernieuwen.”

GroenLinks stelt voor om bovenop de investering van het kabinet van 120 miljoen in armoede onder kinderen, sport en cultuur, 330 miljoen extra te investeren. Met dat geld investeert de partij in jeugd- en buurtwerk om radicalisering tegen te gaan. GroenLinks kiest er ook voor fors te investeren in cultuur in brede zin. En er is budget zodat vluchtelingen vanaf dag één kunnen inburgeren en vluchtelingenkinderen vanaf dag één naar school kunnen.