GroenLinks wil dat er de komende maanden meer snelle treinen gaan rijden naar België via de Hogesnelheidslijn Zuid. Tot in oktober rijden er dagelijks maar negen Thalys-treinen heen en weer over deze lijn. De aanleg van deze lijn heeft 7 miljard euro gekost. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil dat de uit gemeenschapsgeld betaalde lijn snel ten goede komt aan de gemeenschap.

Van Tongeren:

Vanaf nu moet het écht om de service voor treinreizigers gaan draaien. Ik wil dat er per direct andere snelle treinen mogen rijden naar België. De Hogesnelheidslijn Zuid is een kostbare investering geweest en die lijn wordt nu nauwelijks gebruikt. Met creativiteit en gedoogbeleid van staatssecretaris Mansveld moeten de komende maanden meer snelle treinen gaan rijden. Waar een wil is, is een spoor.

GroenLinks wil dat treinaanbieders die van de HSL-Zuid gebruik willen maken zich bij de staatssecretaris melden. Als dat op een veilige manier kan, dan moeten andere aanbieders zo snel mogelijk deze kans krijgen. Vanwege de concessie aan de NS/KLM (HSA) is het nu niet mogelijk dat ook andere treinaanbieders gebruik mogen maken van de HSL-Zuid. Daarom stelt GroenLinks gedoogbeleid voor. De HSA komt pas in oktober met voorstellen voor alternatieven. Dan kan het nog maanden duren voordat er meer treinen rijden naast de huidige Thalys en binnenlandse Fyra.