GroenLinks wil dat minister Schultz mogelijkheden gaat onderzoeken om de toepassing van aerodynamische zijpanelen op vrachtwagens een flinke steun in de rug te geven. Door opleggers van vrachtwagens van aerodynamische zijpanelen te voorzien, kan het brandstofgebruik en dus de CO2-uitstoot van een vrachtwagencombinatie met maar liefst 7% afnemen. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren zal dit vanavond voorstellen bij de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Milieu.

“Juist in de transportsector moeten we alle zeilen bijzetten om brandstof te gaan besparen. Deze prachtige innovatie wordt helaas nog maar mondjesmaat toegepast. De techniek is te mooi en de milieubelasting van de sector te groot om te wachten totdat de markt deze toepassing vanzelf honoreert.”

Toename van het vrachtverkeer met 50%

Deze regering verwacht in haar meest wilde scenario tot 2030 een toename van het vrachtverkeer met 50%. Ook daarom moet alles op alles gezet worden om alle technische mogelijkheden die er zijn te benutten om de almaar groeiende CO2-uitstoot van de vrachtsector terug te dringen.

Bedrijven als Albert Heijn en TNT kiezen bewust ervoor vrachtauto’s te leasen met betere milieuprestaties. In totaal rijden al 100 vrachtwagens rond met deze panelen. Maar kennelijk kijken andere bedrijven de kat uit de boom. Er zijn dus prikkels van de overheid nodig om de techniek toegepast te krijgen.

Milieulabel voor vrachtauto's

GroenLinks denkt dat de overheid een rol kan spelen in het stimuleren van deze toepassing.

Van Tongeren: "De overheid kan die stimuleren door in Europa aan te dringen op een milieulabel voor vrachtauto's. Dan ontstaat er vraag naar dit soort innovaties. Ik kan me ook voorstellen dat vrachtwagens met zijpanelen tijdelijk minder wegenbelasting hoeven te betalen. Op de lange termijn ben ik voor een verplichting."

Daarbij is niet alleen het milieu maar ook de veiligheid gediend met deze techniek: door zijpanelen op vrachtwagens te monteren, ook over de wielen, wordt de zijkant van een vrachtwagen helemaal afgeschermd, waardoor bijvoorbeeld fietsers in de stad minder gemakkelijk onder een wagen zullen raken.