Minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst moet vaart maken met de wetgeving over de openbaarheid van de financiën van politieke partijen en bewegingen. Doet ze dat niet, dan dient GroenLinks zelf nog deze week een initiatiefwet in.

UPDATE: minister Ter Hosrst heeft inmiddels beloofd weer met spoed aan de slag te gaan.

Ter Horst beloofde al in 2008 met een eigen wet te komen. GroenLinks trok daarop een eigen wetsvoorstel in. Tot nu toe zijn voorstellen van de kant van de minister echter uitgebleven. Als Ter Horst haar wetsvoorstel niet snel naar de Kamer stuurt, dient GroenLinks het eigen voorstel in. “Langer wachten is onverantwoord. De nieuwe regels voor openbaarheid van financien moeten van kracht zijn vóór de komende verkiezingen”, zegt Halsema.

Openbaar
Het eigen voorstel van GroenLinks streeft naar maximale openheid. Volgens dat voorstel moet elke politieke partij die in aanmerking wil komen voor overheidssubsidies alle giften van € 1.000,- of meer voortaan publiceren. Giften boven € 25.000,- mogen helemaal niet worden aangenomen en moeten worden teruggestort.

Aanverwante organisaties
Die regels gelden niet alleen voor politieke partijen, maar ook voor aanverwante bewegingen, organisaties en BV’s die parlementaire vertegenwoordiging nastreven. Alleen daarmee wordt voorkomen dat personen of bedrijven invloed proberen te kopen op de parlementaire besluitvorming.

Bij de behandeling van de begroting voor Binnenlandse Zaken zal GroenLinks spoedige actie van minister Ter Horst eisen.

Update 26 nov: Onder druk van GroenLinks maakt minister ter Horst (Binnenlandse Zaken) nu vaart met wetgeving voor meer openheid over de financiering van politieke partijen en aanverwante bewegingen. De bewindsvrouw heeft deze week tijdens de behandeling van de begroting Binnenlandse Zaken in de Tweede Kamer toegezegd dat het wetsvoorstel in januari 2010 klaar zal zijn.

Al jaren belooft Ter Horst met deze wet voor meer openbaarheid over de financiën in de politiek te komen. Nu is het eindelijk zover. Transparantie van politieke partijen en bewegingen over hun financiën hoort vanzelfsprekend te zijn in een open democratie. De Nederlandse kiezer heeft het recht te weten waar je geld vandaan komt, zegt Kamerlid Naïma Azough.

GroenLinks wacht het wetsvoorstel van minister ter Horst in januari af. Indien er dan nog niets ligt, dan zal GroenLinks het eigen voorstel opnieuw indienen.